مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

676
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

876
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 68

چکیده

 زمینه و هدف: باورهای غیرمنطقی زمینه ساز دامنه وسیعی از اختلالات شناختی است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر باورهای غیرمنطقی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی 45 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به صورت غیرتصادفی در گروه های 15 نفری کنترل, گروه درمان شناختی-رفتاری (مداخله اول) و گروه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (مداخله دوم) تقسیم شدند. هر سه گروه پیش آزمون را تکمیل کردند؛ اما گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکرد. گروه های مداخله 8 جلسه درمان را دریافت نمودند. داده ها از طریق پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز سال 1969 (IBQ-40) جمع آوری گردید. یافته ها: هر دو روش درمانی در گروه های مداخله در مقایسه با گروه کنترل سبب کاهش نمره کلی باورهای غیرمنطقی گردید (P<0. 05). میانگین نمره زیرمقیاس اجتناب از مشکل (35. 26± 6. 32) در گروه مداخله دوم در مقایسه با گروه مداخله اول (30. 53± 9. 47) کاهش آماری معنی داری یافت (P<0. 05). همچنین میانگین نمره زیرمقیاس بی مسوولیتی هیجانی در گروه مداخله اول (22. 73± 9. 49) در مقایسه با گروه مداخله دوم (29. 93± 1. 75) افزایش آماری معنی داری یافت (P<0. 05). نتیجه گیری: دو روش درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش باعث کاهش باورهای غیرمنطقی دانشجویان رشته پزشکی گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فصیحی، رویا، اسدی، جوانشیر، حسن زاده، رمضان، و درخشانپور، فیروزه. (1397). مقایسه اثر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 20(4 (پی در پی 68) )، 61-68. SID. https://sid.ir/paper/372712/fa

    Vancouver: کپی

    فصیحی رویا، اسدی جوانشیر، حسن زاده رمضان، درخشانپور فیروزه. مقایسه اثر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1397؛20(4 (پی در پی 68) ):61-68. Available from: https://sid.ir/paper/372712/fa

    IEEE: کپی

    رویا فصیحی، جوانشیر اسدی، رمضان حسن زاده، و فیروزه درخشانپور، “مقایسه اثر درمان شناختی-رفتاری و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باورهای غیرمنطقی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 20، no. 4 (پی در پی 68) ، pp. 61–68، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372712/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button