مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

463
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

246
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه بیماران تحت همودیالیز باید از نیازهای خودمراقبتی خود آگاه باشند برنامه های خودمراقبتی بر پایه تئوری های پرستاری تطابق بیمار با وضعیت مزمن بیماری را راحت می کند. این مطالعه جهت تعیین تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز انجام شد. روش کار پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی کنترل دار تصادفی شده با دو گروه آزمون و کنترل که بر روی 60 بیمار تحت همودیالیز, مرکز 122 تختخوابی همودیالیز بیمارستان امام رضا (ع) تبریز در سال 96-1395 انجام گرفت. روش نمونه گیری, به صورت نمونه گیری تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات, 3 پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, نیازسنجی آموزشی و خود-تعالی بود که قبل از مداخله و دو هفته بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل شد. به گروه آزمون 6 جلسه آموزش چهره به چهره 30-25 دقیقه ای, یک بار در هفته, به صورت فردی با مشارکت بیمار, براساس تئوری خود-تعالی Reed و نیازسنجی آموزشی داده شد و در جلسه آخر کتابچه آموزشی ارائه شد. جهت آنالیز داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و تی زوجی) و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام شد. یافته ها میانگین نمرات خود-تعالی بعد از مداخله در گروه آزمون بیشتر از گروه کنترل بود, تفاوت معناداری بین میانگین نمرات خود-تعالی بعد از مداخله در هر دو گروه مشاهده شد (001/0 > P). نتیجه گیری مراقبت های پرستاری مبتنی بر خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed با هزینه کم و بدون نیاز به خدمات پیشرفته بالینی, سبب افزایش سطح سلامت بیماران تحت همودیالیز می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پورگنجینه کتاب، معصومه، سیدحسین پیشگویی، امیر، و جدیدمیلانی، مریم. (1397). بررسی تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز. پژوهش پرستاری، 13(4 )، 60-71. SID. https://sid.ir/paper/373130/fa

    Vancouver: کپی

    علی پورگنجینه کتاب معصومه، سیدحسین پیشگویی امیر، جدیدمیلانی مریم. بررسی تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز. پژوهش پرستاری[Internet]. 1397؛13(4 ):60-71. Available from: https://sid.ir/paper/373130/fa

    IEEE: کپی

    معصومه علی پورگنجینه کتاب، امیر سیدحسین پیشگویی، و مریم جدیدمیلانی، “بررسی تاثیر برنامه آموزش خودمراقبتی براساس تئوری خود-تعالی Reed در بیماران تحت همودیالیز،” پژوهش پرستاری، vol. 13، no. 4 ، pp. 60–71، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373130/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button