مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

352
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اتکای حد وسط بر قاعده درست؛ نقدی بر تفسیر حد وسط ارسطویی به مثابه معیار خود بنیاد عمل اخلاقی

نویسندگان

 میرشرف الدین (شرف) سیدجمال الدین | صدور گواهی نویسنده 

صفحات

 صفحه شروع 153 | صفحه پایان 176

کلیدواژه

فهم عملی (فرونسیس)Q1

چکیده

حد وسط غالبا مهم ترین مفهوم در نگرش اخلاقی ارسطو معرفی شده, تا حدی که در بسیاری سنت های تفسیری نه یکی از مفاهیم, بلکه جوهره نظریه اخلاقی ارسطو انگاشته شده است. این امر موجب گردیده تا درستی و نادرستی نگرش اخلاقی ارسطو در گرو اثبات یا نفی وجاهت حد وسط به مثابه معیار عمل اخلاقی قلمداد شود. با بررسی مسیر حرکت تفکر ارسطویی در اخلاق نیکوماخوس, آشکار می شود که او حد وسط را همچون امکانی در فهم و تحقق خیر عملی معرفی می کند, اما در ادامه مسیر به سنجش توانمندی آن در تحقق غایت پژوهش عملی می پردازد. در طول مسیر, روشن می شود که حد وسط در قامت قاعده ای کلی, تنها بیان گر این است که می بایست در هر موقعیت به عملی متناسب با آن دست یازید. در واقع, باید حد وسط در هر وضعیت بنا بر مقتضیات متعدد و متغیر هر موقعیت, توسط شخص عامل اخلاقی تعیین شود. نتیجه این امر این است که حد وسط, شهودی جزئی است, نه معیاری کلی و به همین جهت, خود نیازمند قاعده ای کلی در تعیین جزئی آن است. در نگرش ارسطو, حد وسط بر قاعده ای درست استوار است که درستی آن برخاسته از بستری است که آن را شکل داده است؛ این بستر نهایی و تکیه گاه بنیادین که قاعده درست در آن حضور دارد «فرونسیس» یا حالت دارندگی قاعده درست _ بر اساس دانایی عملی برخاسته از تجربیات عملی _ است. بنابراین, حد وسط متکی بر قاعده درستی است که خود در فرونسیس حضور دارد و به همین جهت, حد وسط ارسطویی معیار و قاعده ای نهایی و خود بنیاد در فهم و تعیین عمل درست نیست, بلکه خود بر قاعده درست استوار است؛ قاعده ای که با دانایی عملی (فرونسیس) همچون توانی در شناختن و عمل کردن, محقق می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرشرف الدین (شرف)، سیدجمال الدین. (1398). اتکای حد وسط بر قاعده درست؛ نقدی بر تفسیر حد وسط ارسطویی به مثابه معیار خود بنیاد عمل اخلاقی. پژوهش های فلسفی - کلامی، 21(4 (پیاپی 82) )، 153-176. SID. https://sid.ir/paper/373261/fa

    Vancouver: کپی

    میرشرف الدین (شرف) سیدجمال الدین. اتکای حد وسط بر قاعده درست؛ نقدی بر تفسیر حد وسط ارسطویی به مثابه معیار خود بنیاد عمل اخلاقی. پژوهش های فلسفی - کلامی[Internet]. 1398؛21(4 (پیاپی 82) ):153-176. Available from: https://sid.ir/paper/373261/fa

    IEEE: کپی

    سیدجمال الدین میرشرف الدین (شرف)، “اتکای حد وسط بر قاعده درست؛ نقدی بر تفسیر حد وسط ارسطویی به مثابه معیار خود بنیاد عمل اخلاقی،” پژوهش های فلسفی - کلامی، vol. 21، no. 4 (پیاپی 82) ، pp. 153–176، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button