مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 209

چکیده

 پیشینه و اهداف در حال حاضر, توسعه کارآفرینی هسته برنامه های توسعه کشورها است. از این رو سرمایه گذاری در قابلیت های کارآفرینی منابع انسانی جایگاه ویژه ای دارد. انتظار می رود دانشگاه ها در توسعه قابلیت های کارآفرینی, نقش محوری ایفا نمایند. از دانشگاه ها انتظار می رود که در کشور, با یک جریان نوآور, قابلیت های کارآفرینی مورد نیاز جامعه را فراهم کنند. همچنین, دانشگاه می تواند قابلیت های کارآفرینی شامل دانش, مهارت و نگرش کارآفرینی را در دانش آموختگان ایجاد کند و دانش آموختگان به عنوان عاملان تغییر اجتماعی, این قابلیت ها را در جامعه ترویج دهند. امروزه, کارآفرینی دانشگاهی یک آرمان پیشرفته و جذاب برای آموزش عالی است. در دنیای رقابتی آینده, دانشگاه ها برای حفظ بقای خود راهی جز حرکت به سمت کارآفرینی دانشگاه ندارند. برای رسیدن به این منظور باید تغییراتی در فرآیندهای آموزشی و پژوهشی, ساختار, فرهنگ, شیوه و محتوای تعامل دانشگاه ها با بنگاه ها و دولت ایجاد شود. دانشگاه در توسعه کارآفرینی نقش تعیین کننده دارد. ایجاد و توسعه کارآفرینی در نظام آموزشی و تبدیل آن به فرهنگی نهادی شده, مستلزم شناسایی و تعیین سیاست ها و اصولی است که راهکارهای مربوطه را نشان می دهد. هدف از انجام این پژوهش تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی در رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان بود. روش ها روش این پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. جامعه در بخش کیفی شامل کلیه کارآفرینان برتر و اساتید دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان و اساتید دانشگاه هرمزگان بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی به روش موارد مطلوب و در بخش کمی روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. حجم نمونه را در بخش کیفی اشباع اطلاعاتی و در بخش کمی فرمول کوکران تعیین کرد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی داده های کیفی به وسیله چک کردن اعضا و سه سوسازی و در بخش کمی به وسیله روایی محتوایی و سازه و پایایی به وسیله آلفای کرانباخ تایید شد. داده های کیفی به وسیله تحلیل مضمون و داده های کمی به وسیله آمار توصیفی, t تک گروهی و تحلیل عاملی تاییدی تحلیل شدند. یافته ها مقولات استخراج شده شامل ارتقا مهارت های فردی, کاربردی ساختن محتوا, اصول فنی کارآفرینی و محتوای انعطاف پذیر بود. نتایج بررسی کمی داده ها نشان دهنده وضعیت نامطلوب ویژگی های برشمرده برای محتوای آموزشی در دانشگاه هرمزگان بود. نتیجه گیری نتایج پژوهش نشان داد که از نظر کارآفرینان و اساتید مورد مصاحبه ویژگی هایی چون ارتقا مهارت های فردی, محتوای انعطاف پذیر, محتوای کاربردی و توجه به اصول فنی کارآفرینی از جمله ویژگی های مهمی است که می تواند باعث شود مهارت های کارآفرینی در میان دانشجویان افزایش یابد. پیشنهاد پژوهش این است که به افزایش توانایی های فردی از جمله خلاقیت, مهارت های ارتباطی, مهارت های عاطفی توجه بیشتری شود. همینطور که محتوای آموزشی از بعد تیوری فاصله گرفته و با وارد کردن دانشجویان رشته های فنی به حیطه عمل به شکل های مختلف, زمینه را برای رشد مهارت های کارآفرینی در این افراد بیشتر فراهم آورد. همینطور پیشنهاد می شود اساتید رشته های فنی مهندسی در انتخاب محتوای آموزشی به نیازها, علایق و استعدادهای دانشجویان خود توجه داشته باشند تا مشکل بی انگیزگی آن ها در جهت یادگیری کاهش یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوارزمی، مرتضی، زینلی پور، حسین، و زارعی، اقبال. (1398). تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(1 (پیاپی 53) )، 199-209. SID. https://sid.ir/paper/373289/fa

    Vancouver: کپی

    خوارزمی مرتضی، زینلی پور حسین، زارعی اقبال. تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1398؛14(1 (پیاپی 53) ):199-209. Available from: https://sid.ir/paper/373289/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی خوارزمی، حسین زینلی پور، و اقبال زارعی، “تبیین ویژگی های محتوای آموزشی با تاکید بر مهارت های کارآفرینی دانشجویان رشته های فنی مهندسی و مقایسه آن با وضع موجود در دانشگاه هرمزگان،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 1 (پیاپی 53) ، pp. 199–209، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373289/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button