Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,944
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,061
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی

صفحات

 صفحه شروع 485 | صفحه پایان 504

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی میزان اثربخشی تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی بود. در این تحقیق تجربی 45 کودک کم توان ذهنی در استان کرمانشاه در رده ی سنی 8 تا 12سال به صورت تصادفی به سه گروه تمرینات ادراکی حرکتی, تمرینات شناختی و کنترل تقسیم شدند. برنامه ی ادراکی حرکتی شامل پروتکل سالاری و همکاران (1393) و کاشی و همکاران (1395) و بازی های شناختی شامل مجموعه بازی های شناختی مغز من بود که به صورت نرم افزار اجرا شد. گروه ها هشت هفته, هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در برنامه ی تمرینی خود شرکت کردند و قبل و بعد از تمرینات با استفاده از آزمون کامپیوتری برج لندن و آزمون رنگ واژه استروپ پیش و پس آزمون از آنها گرفته شد و توسط آزمون های مانکوا و آنکوا اطلاعات به دست آمده تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه های تمرین ادراکی حرکتی, بازی های شناختی و کنترل در آزمون های کامپیوتری برج لندن و آزمون رنگ واژه استروپ تفاوت معناداری وجود دارد و تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به بازی های شناختی تأثیر بیشتری بر بهبود عملکرد شناختی کودکان کم توان ذهنی دارد. ازاین رو می توان نتیجه گرفت اگرچه هر دو نوع بازی در بهبود رشد شناختی مؤثرند و می توان برای رشد بهتر کودکان از آنها استفاده کرد, اما تمرینات ادراکی حرکتی نسبت به تمرینات شناختی ابزار بهتری برای ایجاد تأثیرات رشدی بیشتر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کاشی، علی، رفیعی، صالح، و زرشکیان، میثاق. (1397). تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، 10(4 )، 485-504. SID. https://sid.ir/paper/373345/fa

    Vancouver: کپی

    کاشی علی، رفیعی صالح، زرشکیان میثاق. تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)[Internet]. 1397؛10(4 ):485-504. Available from: https://sid.ir/paper/373345/fa

    IEEE: کپی

    علی کاشی، صالح رفیعی، و میثاق زرشکیان، “تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی و بازی های شناختی بر رشد شناختی کودکان کم توان ذهنی،” رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی (حرکت)، vol. 10، no. 4 ، pp. 485–504، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/373345/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا