مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

632
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی مفهوم «تربیت» در نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی (ره)

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 139

چکیده

 تکثر معانی تربیت در جوامع مختلف به عنوان چالشی برای دست یابی به وحدت مفهومی برای آن مطرح شده است. علامه طباطبایی در نظریه ی اعتباریات, زمینه مناسبی برای تبیین تکثر اعتبارات اجتماعی به وجود آورده است. در این پژوهش سعی می شود با بسط نظریه اعتباریات, مفهوم «تربیت» به عنوان یکی از اعتباریات بعد از اجتماع تبیین شود. بر این اساس «تربیت» در نتیجه شهود توأمان ضعف ها و استعدادها و بر اساس انگیزه محبت و رحمت و به منظور تضمین بقاء نوع, اعتبار می شود. در ادامه مقاله جهت تدقیق نسبت حقیقت و اعتبار در نظریه اعتباریات, چهار مفهومِ «محل اعتبار», «مبدأ اعتبار», «وجه اعتبار» و «اثر اعتبار» از یکدیگر تفکیک شده و بر اساس آن صورت بندی جدیدی از «لغویت» و «عدم لغویت» اعتباریات ارائه می شود. بدین ترتیب نسبت حقیقت و اعتبار در «تربیت» بر اساس مفاهیم چهارگانه فوق تبیین شده است. بر اساس این تحلیل, تربیت (به معنای اعتباری اجتماعی) مبتنی بر مشاهده تربیت تکوینی و انتقال ضرورت تکوینی موجود در آن, به رابطه ی دو انسانِ مختارِ معتبر است. بنابراین بر اساس مؤلفه های تربیت تکوینی می توان گفت, تربیت معنایی اعتباری است که در ظرف اجتماع در مورد فرآیندی که میان دو یا چند نفر در جریان است بکار می رود که متضمن تحقق کمالاتی برای متربیان, دوسویه بودن, تدریجی بودن, غایت مندی و محوریت مودت و رحمت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین پورصباغ، داود، علم الهدی، جمیله، و سوزنچی، حسین. (1399). بازشناسی مفهوم «تربیت» در نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی (ره). پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 10(2 )، 118-139. SID. https://sid.ir/paper/374031/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پورصباغ داود، علم الهدی جمیله، سوزنچی حسین. بازشناسی مفهوم «تربیت» در نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی (ره). پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1399؛10(2 ):118-139. Available from: https://sid.ir/paper/374031/fa

    IEEE: کپی

    داود حسین پورصباغ، جمیله علم الهدی، و حسین سوزنچی، “بازشناسی مفهوم «تربیت» در نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی (ره)،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 10، no. 2 ، pp. 118–139، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374031/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا