مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن در پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 442 | صفحه پایان 471

چکیده

 زمینه و هدف هوش معنوی بعنوان توانایی رفتار با دلسوزی و خرد همراه با آرامش درونی و بیرونی, عنصر کلیدی در رویارویی با چالش های استرس زا در بخشهای مراقبت ویژه است که پرستاران این بخشها می توانند از آن به بهترین نحو در مدیریت شرایط استرس زای بخش و بیماران بهره مند گردند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن صورت گرفته است. روش بررسی این مطالعه نیمه تجربی دوگروهه پیش آزمون-پس آزمون روی 82 پرستار (40 نفر در گروه آزمون و 42 نفر در گروه شاهد) انجام شد. نمونه گیری به روش آسان در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی لرستان (شهید رحیمی و شهید مدنی) صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها مقیاس هوش معنوی کینگ با روایی و پایایی تایید شده بود. جمع آوری داده ها در سه نوبت قبل از مطالعه, بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مطالعه انجام گردید. جلسات آموزش هوش معنوی طی 8 جلسه به صورت کارگاهی برای گروه آزمون برگزار گردید. در گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای انجام نشد. تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیلی و استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 15 در سطح معنی داری P=0. 05 انجام شد. یافته ها آزمون تحلیل کوواریانس (با تعدیل اثر مقادیر پایه هوش معنوی) نشان داد که اثر اصلی مداخله آموزش بر میانگین نمرات هوش معنوی معنادار بوده (p<0/05) به طوریکه میانگین نمرات هوش معنوی گروه آزمون از 53. 37 در زمان قبل از مطالعه به 78. 50 پس از مطالعه افزایش یافت. همچنین آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر مداخله بر میانگین نمرات چهار حیطه هوش معنوی نیز معنادار بوده (p<0/05) به طوریکه آموزش باعث افزایش معنادار میانگین نمرات حیطه های هوش معنوی در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد گردید. نتیجه گیری از آنجا که بر اساس یافته های مطالعه حاضر پرستاران بخش ویژه قبل از مطالعه از سطح متوسطی از هوش معنوی برخوردار بوده اما آموزش کارگاهی باعث ارتقاء سطح هوش معنوی آنها شده لذا با استفاده از پروتکل های آموزش هوش معنوی و تقویت آن در پرستاران می توان به آن ها در جهت سازگاری با استرس های محیط کاری و زندگی کمک کرده و به دنبال آن کیفیت کار مراقبتی آن ها را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گودرزی، فاطمه، ریاحی، سمیه، حسنوند، شیرین، ابراهیم زاده، فرزاد، و مسعودی، رضا. (1398). بررسی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن در پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای آموزشی. بالینی پرستاری و مامایی، 8(3 )، 442-471. SID. https://sid.ir/paper/374162/fa

    Vancouver: کپی

    گودرزی فاطمه، ریاحی سمیه، حسنوند شیرین، ابراهیم زاده فرزاد، مسعودی رضا. بررسی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن در پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای آموزشی. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1398؛8(3 ):442-471. Available from: https://sid.ir/paper/374162/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه گودرزی، سمیه ریاحی، شیرین حسنوند، فرزاد ابراهیم زاده، و رضا مسعودی، “بررسی اثربخشی آموزش بر ارتقاء هوش معنوی و مولفه های آن در پرستاران شاغل در بخش های ویژه بیمارستانهای آموزشی،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 8، no. 3 ، pp. 442–471، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button