مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,447
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,111
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 102

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم با توجه به نظرات معلمان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نظر روش شناسی دارای رویکرد کیفی-کمی است. جامعه پژوهش شامل تمامی معلمان پایه ششم شهرکرد در نیم سال اول تحصیلی 99_1398 بودند که به دلیل پایین بودن حجم جامعه, تمامی آن ها, 100 نفر (46 زن و 54 مرد) به روش نمونه گیری سرشماری, به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار بازآزمایی آن به فاصله دو هفته, 85/0 به دست آمد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (t زوجی) استفاده شد. یافته های حاصل از بخش کیفی نشان داد که در مجموع 48 مفهوم برای14 فصل کتاب علوم تجربی به دست آمد که در 5 دسته موضوعی (شیمی, زیست شناسی, فیزیک, زمین شناسی و فن آوری اطلاعات) قرار دارند. همچنین, نتایج حاصل از بررسی میزان توجه به مفاهیم استخراج شده از هر فصل با توجه به شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان به تفکیک هر فصل نشان داد که تنها در فصل های سوم, پنجم, ششم, دهم, دوازدهم و چهاردهم, به میزان قابل قبولی به تمامی سطوح شناختی بلوم توجه شده است؛ در سایر فصول تمرکز بیشتر بر روی سطوح شناختی پایین بلوم بوده است. همچنین, از نظر معلمان در تدوین کتاب علوم تجربی پایه ششم توجه بیشتری به سطوح پایینی سلسله مراتب شناختی بلوم شده است و هرچه از سطح نخست سلسله مراتب به سمت سطوح بالایی شناختی بلوم حرکت می کنیم, میزان توجه به مفاهیم سطوح بالا کمتر می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدیوی بروجنی، نسیم، فتحی عبدالهی، احمد، و جمال زاده، محمد. (1399). ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(5 )، 77-102. SID. https://sid.ir/paper/374702/fa

    Vancouver: کپی

    خدیوی بروجنی نسیم، فتحی عبدالهی احمد، جمال زاده محمد. ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد. پژوهش در آموزش زیست شناسی[Internet]. 1399؛2(5 ):77-102. Available from: https://sid.ir/paper/374702/fa

    IEEE: کپی

    نسیم خدیوی بروجنی، احمد فتحی عبدالهی، و محمد جمال زاده، “ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد،” پژوهش در آموزش زیست شناسی، vol. 2، no. 5 ، pp. 77–102، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/374702/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button