مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

885
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثر تزریق دو طرفه آگونیست گابا (موسیمول) به داخل هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بر حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 82

چکیده

 سابقه و هدف: شواهد زیادی نشان داده اند که آمیگدال و سیستم گاباارژیک در تعدیل ذخیره حافظه در مدل های مختلف یادگیری دخالت می کند. حضور گیرنده های گاباارژیک در ناحیه قاعده ای جانبی آمیگدال احتمال نقش آنها را در ذخیره حافظه, در این ناحیه مطرح می سازد. هدف این تحقیق, بررسی نقش سیستم گاباارژیک در آمیگدال (Basolateral amygdala, BLA) در اکتساب, تثبیت و بخاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده در مدل یادگیری احترازی مکانی است. مواد و روش ها: موش های نر نژاد لانگ ایوانز (Long-Evans) با وزن 280 تا 320 گرم در این مطالعه استفاده شدند. ابتدا به صورت دو طرفه روی هسته BLA کانول راهنما قرار داده شد. یک هفته بعد, موش تحت یادگیری فضایی مدل احترازی مکانی آموزش داده شد. در طی آموزش (30 دقیقه) در دستگاه احترازی مکانی, حیوان یاد می گرفت که با کمک اشیا اطراف, مکان دریافت شوک (ناحیه منع شده) را شناسایی کند و از ورود به آن خودداری کند. 5 دقیقه قبل و بلافاصله بعد از آموزش, و 5 دقیقه قبل از تست بخاطرآوری, موسیمول (0.5 میکروگرم در 0.6 میکرولیتر به ازای هر طرف) به عنوان آگونیست گیرنده گابا به صورت دو طرفه و یا یک طرفه داخل هسته فوق تزریق شد. 24 ساعت بعد از آموزش, میزان حافظه فضایی موش برای احتراز کردن از مکان شوک ارزیابی شد. این ارزیابی در یک دوره 30 دقیقه ای با کمک دو ملاک مدت زمانی که طول می کشید تا حیوان برای بار اول وارد ناحیه منع شده (شوک) شود و تعداد دفعات ورود به ناحیه منع شده اندازه گیری شدیافته ها: نتایج نشان می دهد که تزریق آگونیست گابا (موسیمول) به طور دو طرفه, 5 دقیقه قبل و بلافاصله پس از آموزش و 5 دقیقه قبل از تست بخاطرآوری به طور قابل توجهی ذخیره حافظه فضایی را در مقایسه با گروه کنترل دچار اختلال نموده است (P<0.01). ضمنا تزریق تنها در طرف راست, بخاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده فضایی را مختل نمود (P<0.01), در حالی که تزریق موسیمول تنها در طرف چپ BLA اثر معنی داری بر ذخیره حافظه فضایی ندارد. نتیجه گیری: یافته های فوق نشان می دهد که فعال شدن گیرنده های گابا در هسته BLA نقش مهمی در تعدیل ذخیره اطلاعات تازه آموخته شده فضایی مربوط به حوادث هیجانی دارد. ضمنا هسته BLA طرف راست و گیرنده های گابا در این ناحیه در مقایسه با طرف چپ نقش مهم تری در بخاطرآوری اطلاعات تازه آموخته شده دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی پور، علی، و وفایی، عباسعلی. (1379). ارزیابی اثر تزریق دو طرفه آگونیست گابا (موسیمول) به داخل هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بر حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی . کومش، 2(2)، 73-82. SID. https://sid.ir/paper/37544/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی پور علی، وفایی عباسعلی. ارزیابی اثر تزریق دو طرفه آگونیست گابا (موسیمول) به داخل هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بر حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی . کومش[Internet]. 1379؛2(2):73-82. Available from: https://sid.ir/paper/37544/fa

    IEEE: کپی

    علی رشیدی پور، و عباسعلی وفایی، “ارزیابی اثر تزریق دو طرفه آگونیست گابا (موسیمول) به داخل هسته قاعده ای جانبی آمیگدال بر حافظه فضایی در مدل یادگیری احترازی مکانی ،” کومش، vol. 2، no. 2، pp. 73–82، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37544/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button