مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,126
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

379
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 455 | صفحه پایان 465

چکیده

 پیشینه و اهداف: از مسایل مهم و تاثیرگذار موردنظر پژوهش, شناخت مولفه های محیط کالبدی مدارس است که فرآیند یادگیری را می تواند توسط محیط فیزیکی مدرسه تحت تاثیر قرار گیرد. توجه به ویژگی های معماری بنای مدارس در کنار دیگر ویژگی های آن می توان به ایجاد مدارسی با دانش آموزان موفق دست یافت. آنچه امروزه به صورت متداول به عنوان مدل کالبدی مدرسه شناخته می شود, کلاس های درسی هستند که به صورت پیوسته از طریق راهرو به هم متصل شده اند و این الگوی ساخت از مدارس به صورت تیپ همچنان ادامه دارد. اگر فضای یادگیری, اعم از کلاس یا مدرسه به گونه ای طراحی شده باشد که محور فعالیت در آن دانش آموزان باشند, زمینه ی بسیار مطلوبی جهت افزایش علاقه مندی دانش آموزان به محیط مدرسه فراهم می شود. در شیوه یادگیری مشارکتی که هدف تحقیق است, دانش آموزان در چنین محیطی قرار گرفته و به فعالیت مشارکتی می پردازند. پژوهش حاضر, باهدف شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس, با رویکرد یادگیری مشارکتی صورت گرفته است. روش ها نوع تحقیق در این پژوهش کاربردی و روش آن, توصیفی-تحلیلی از نوع میدانی است. جامعه آماری مطالعه را دانش آموزان پسر دوره اول متوسطه در شهر تبریز تشکیل می دهد که 356 نفر به روش تصادفی از بین چهار مدرسه در نقاط مختلف شهر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و خی دو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها یافته ها نشان داد میزان رضایت از محیط کالبدی در هر چهار مدرسه بررسی شده پایین و تمایل به وجود محیط هایی که دانش آموزان بتوانند به طور مشارکتی در آن فرا گرفته و به فعالیت بپردازند بسیار بالا بوده است. همچنین استنباط می گردد, هرچه محیط کالبدی مدرسه از شرایط مناسب و مطلوبی جهت یادگیری مشارکتی برخوردار باشد, میزان رضایت و علاقه به یادگیری در دانش آموزان افزایش یافته و درنهایت آموزش وپرورش به درستی تحقق می یابد. نتیجه گیری نتایج نشان دادند, عناصر تشکیل دهنده محیط کالبدی مدارس نظیر مبلمان, فضای سبز, رنگ, هندسه و فضا یکی از مهم ترین عوامل در یادگیری به خصوص یادگیری و فعالیت مشارکتی در مدارس است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر میزان رضایت و حضور باعلاقه دانش آموزان در مدرسه داشته باشد. از پیشنهادهای پژوهش حاضر, می توان به طراحی فضاهای درخور و کارا با توجه به اصول زیبایی شناختی و روانشناسی و همچنین استفاده از روش یادگیری مشارکتی جهت جایگزینی در تدریس سخنرانی محور اشاره کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده دیز، فاطمه، رشیدکلویر، حجت اله، و رضایی شریف، علی. (1399). شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(2 (پیاپی 54) )، 455-465. SID. https://sid.ir/paper/375517/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده دیز فاطمه، رشیدکلویر حجت اله، رضایی شریف علی. شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(2 (پیاپی 54) ):455-465. Available from: https://sid.ir/paper/375517/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عباس زاده دیز، حجت اله رشیدکلویر، و علی رضایی شریف، “شناسایی مولفه های محیط کالبدی مدارس با رویکرد یادگیری مشارکتی نمونه موردی: مدارس پسران دوره اول متوسطه شهر تبریز،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54) ، pp. 455–465، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375517/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button