Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

818
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

765
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر رضایتمندی دانش آموزان از مؤلفه های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 71

چکیده

 توجه به ویژگیهای محیط کالبدی و تأثیر آن بر یادگیری در فضاهای آموزشی میتواند به یادگیری بهتر دانشآموزان و همچنین رضایت آنها از محیط کمک کند. ازاینرو, در طراحی مدارس توجه به نیاز کاربران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هدف از تحقیق, تحلیل رضایتمندی دانشآموزان از مؤلفههای کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی است. روش تحقیقِ پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش, پیمایشی (زمینهیابی) است و برای تحلیل دادهها از نرمافزار24SPSS استفاده شده است. جامعه آماری آن شامل 4911 نفر دانشآموز پسرِ مقطع متوسطه (دوره اول) در شهر تبریز است که نمونه شامل 356 نفر از طریق فرمول کوکران به دست آمد. پرسشنامه بین دانشآموزان چهار مدرسه که بهطور خوشهای از مناطق دهگانه شهر انتخاب شدند, توزیع گردید. تحلیلها مبنی بر عدم رضایت دانشآموزان از محیط کالبدی است و دانشآموزان خواستار فضاهایی با معماری بر مبنای یادگیری و فعالیت مشارکتی بودند. نتایج نشان داد که میانگین وضعیت رضایت از محیط کالبدی مدارس پایینتر از میانگین متوسط جامعه است و همچنین ساختار کالبدی مدارس برای یادگیری مشارکتی مناسب نبوده, در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. درنهایت نتایج مستخرج از پژوهش حاکی از آن است که ایجاد فضاهایی با هندسه و مبلمان انعطافپذیر و اجتماعپذیر, توجه به رنگ, جذابیت بصری, آسایش محیطی و فضای سبز امری مهم در جهت ایجاد فضایی مطلوب و مناسب برای دانشآموزان بهشمار میرود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباس زاده دیز، فاطمه، رشیدکلویر، حجت اله، و رضایی شریف، علی. (1398). تحلیلی بر رضایتمندی دانش آموزان از مؤلفه های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز. نامه معماری و شهرسازی، 11(23 )، 51-71. SID. https://sid.ir/paper/375820/fa

    Vancouver: کپی

    عباس زاده دیز فاطمه، رشیدکلویر حجت اله، رضایی شریف علی. تحلیلی بر رضایتمندی دانش آموزان از مؤلفه های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز. نامه معماری و شهرسازی[Internet]. 1398؛11(23 ):51-71. Available from: https://sid.ir/paper/375820/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عباس زاده دیز، حجت اله رشیدکلویر، و علی رضایی شریف، “تحلیلی بر رضایتمندی دانش آموزان از مؤلفه های کالبدی مدرسه با تأکید بر یادگیری مشارکتی بررسی موردی: مدارس پسرانه دوره اول متوسطه تبریز،” نامه معماری و شهرسازی، vol. 11، no. 23 ، pp. 51–71، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/375820/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا