Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

810
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی کیفی ماندگاری معماری مجموعه ی بازار تبریز از منظر پدیدارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 172 | صفحه پایان 188

چکیده

معماری تجسم فرهنگ یک جامعه است که در قالب کالبد مادی بیان و مورد قضاوت قرار می گیرد. امروزه یکی از مهمترین مسائلی که نظر معماران را به خود جلب نموده, مسئله ی لزوم ماندگاری معماری و احیای آن است. در این راستا پارادایم پدیدارشناسی با رویکرد تفسیری با تأکید بر روح و حس مکان به دنبال شناخت عوامل مؤثر بر تداوم و ماندگاری مکان, مشروط به تجربه ی انسان و تفسیر او است که پژوهشگر از طریق تعامل با موضوع مورد پژوهش به شناخت آن می رسد. شناخت در این دیدگاه امری عینی و مادی نیست و دارای ابعاد و تفسیرهای مختلف است. در این راستا هدف تحقیق حاضر تأکید بر رویکرد پدیدارشناسی به منظور کشف دلالت های ماندگاری در مجموعه ی بازار تاریخی تبریز می باشد. نظام تفسیر و رویکردِ تحقیق حاضر پدیدارشناسی, و نظام تحلیل آن روش شناسی کیفی است و از روش نظریه ی زمینه ای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه ی نظریه ی نهایی استفاده شده است. در این راستا, فضای معماری مجموعه ی بازار تبریز, در ذیل سه مؤلفه ی معنا و هویت, کالبد و فضا و عملکرد به صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این مرحله محققان با انجام مصاحبه های باز و عمیق نسبت به گردآوری اطلاعات اقدام کرده و عناصر و اجزای بازنمونی مؤلفه ها, تحت 15 مفهوم اولیه شناسایی و کدگذاری باز گردیده است؛ در مرحله ی بعد هر کدام از معیارهای ماندگاری, در ذیلِ هر یک از پدیدارهای دو گانه ی روح مکان و حس مکان (هویت مکان, وابستگی به مکان و دلبستگی به مکان), در چند سطح پدیدارشناختی و با استفاده از کدگذاری های محوری و گزینشی, مورد تفسیر و تعیین موضوع قرار گرفته است. نهایتاً 7 مقوله ی عمده ی تأثیرگذار: خاطره انگیزی برای افراد؛ هویتمند بودن فضای بازار؛ انعطاف پذیر بودن آن و انطباق با نیازهای افراد در دوره های تاریخی (در نظر داشتن نیازهای زمانی و مکانی)؛ داشتن عملکرد چندمنظوره؛ وجود انواع نشانه ها در فضای بازار و دسترسی مناسب به کارکردهای مختلف؛ تأکید بر انواع مراودات اجتماعی, اقتصادی و. . .؛ و چیدمان فضایی مناسب ساختمان ها با مناظر مناسب بر ماندگاری معماری بازار شناسایی و تدوین شده است. در مرحله ی پایانی, با یکپارچه کردن, مقایسه, و تعمق پیرامون مقولات به دست آمده در مراحل قبلی, یک مقوله ی هسته تحت عنوانِ «خاطره انگیزی و ایجاد حس تعلق به فضا در مجموعه ی بازار و همچنین توسعه ی عملکردی در محور خطی و دوره ای روبه پیشرفت در ابعاد مختلف اجتماعی, اقتصادی, معنوی و حفظ گذشته ی تاریخی» به عنوان عامل اصلی ماندگاری معماری بازار تبریز بر اساس رویکرد پدیدارشناسی انتخاب گردیده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاتمی گلزاری، الهام، میرزا کوچک خوشنویس، احمد، بایزیدی، قادر، و حبیبی، فواد. (1399). بررسی کیفی ماندگاری معماری مجموعه ی بازار تبریز از منظر پدیدارشناسی. اندیشه معماری، 4(7 )، 172-188. SID. https://sid.ir/paper/376261/fa

    Vancouver: کپی

    حاتمی گلزاری الهام، میرزا کوچک خوشنویس احمد، بایزیدی قادر، حبیبی فواد. بررسی کیفی ماندگاری معماری مجموعه ی بازار تبریز از منظر پدیدارشناسی. اندیشه معماری[Internet]. 1399؛4(7 ):172-188. Available from: https://sid.ir/paper/376261/fa

    IEEE: کپی

    الهام حاتمی گلزاری، احمد میرزا کوچک خوشنویس، قادر بایزیدی، و فواد حبیبی، “بررسی کیفی ماندگاری معماری مجموعه ی بازار تبریز از منظر پدیدارشناسی،” اندیشه معماری، vol. 4، no. 7 ، pp. 172–188، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376261/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا