مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM) مولفه های مدارس اثربخش در دوره اول متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 146

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری-تفسیری مولفه های مدارس اثربخش در دوره اول متوسطه بود. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل اساتید گروه علوم تربیتی, روسا و معاونین آموزش و پرورش, مدیران و معاونان آموزشی مدارس, دبیران و اولیاء دانش آموزان دوره اول متوسطه با مدرک علوم تربیتی در شمالغرب کشور می باشند, که نمونه ای به حجم 217 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گرد آوری داده های تحقیق ابتدا با استفاده از مبانی نظری و تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور در زمینه مدارس اثربخش, پرسشنامه محقق ساخته ای تهیه گردید, که بعد از تایید روایی صوری و محتوایی آن به روش های کمی و کیفی, پایایی پرسشنامه(970/0=α ) بدست آمد. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که الگوی تحلیل عاملی 16 مولفه ای مدارس اثربخش بر اساس مولفه ها(فرهنگ, جو مدرسه, انتظارات سطح بالا از دانش آموزان, رهبری اثربخش, معلم اثربخش, انسجام, نهفتگی, تامین منابع, دستیابی به اهداف, فناوری اطلاعات و ارتباطات, راهبردهای یادگیری, عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی, مشارکت والدین, سازگاری یا قابلیت انطباق با محیط, نظارت و ارزیابی و ارائه بازخورد, تصمیم گیری) و زیر مولفه ها با تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم دارای برازندگی مناسب بوده, و مدل ساختاری-تفسیری مولفه های مدارس اثربخش با استفاده از رویکرد ISM در نُه سطح طراحی گردیدکه اولین سطح آن به عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی و آخرین سطح به تامین منابع اختصاص دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ملکی آوارسین، صادق، و سودی، حورا. (1398). طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM) مولفه های مدارس اثربخش در دوره اول متوسطه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 7(1 )، 126-146. SID. https://sid.ir/paper/376303/fa

    Vancouver: کپی

    ملکی آوارسین صادق، سودی حورا. طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM) مولفه های مدارس اثربخش در دوره اول متوسطه. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1398؛7(1 ):126-146. Available from: https://sid.ir/paper/376303/fa

    IEEE: کپی

    صادق ملکی آوارسین، و حورا سودی، “طراحی مدل ساختاری-تفسیری (ISM) مولفه های مدارس اثربخش در دوره اول متوسطه،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 7، no. 1 ، pp. 126–146، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376303/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button