مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

671
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناخت مولفه های بازار در شهر ایرانی-اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 171

چکیده

بازار در شهر ایرانی-اسلامی به عنوان ستون فقرات یک شهر, نقش تعیین کننده ای در شکل گیری فضای شهری ایفا می کند. ارتباط میان انسان و تامین مایحتاج زندگی اش تاثیر مستقیم و غیر مستقیم خود را بر چگونگی این شکل گیری, در بافت شهری گذاشته است. امروزه به طور عمده بعد اقتصادی بازار مطرح می شود در حالی که در گذشته ابعاد مختلفی را شامل می شد که بسیار حائز اهمیت بود. در این راستا در این مقاله سعی شده, تا تمام مولفه های بازار شناسایی و سپس به طور جداگانه نقش هر یک بررسی شود. این مولفه ها در دو گروه کلی کالبدی و عملکردی به ایفای نقش می پردازند. مولفه هایی همچون نقش ساختار معماری, نقش تفکیک فضایی, نقش ارتباطی, نقش اقتصادی, نقش سیاسی, نقش فرهنگی اجتماعی, نقش مذهب و ملیت, نقش تفریحی فراغتی و نقش اخلاق و نقش امور خیریه موضوع مقاله ی حاضر است که بر مبنای پاسخ به دو پرسش پژوهش, ساختار یافته است. پرسش اول این که بازار ایرانی-اسلامی دارای چه مولفه-هایی است و دیگری پرسش از نقش هر یک از مولفه های بازار ایرانی-اسلامی در زندگی شهری. از این رو هدف مقاله پیش رو, به دست آوردن شناختی روشن از عملکرد بازار اصیل ایرانی-اسلامی جهت پاسخ به سوالات پژوهش است. روش تحقیق, توصیفی تاریخی و استدلال منطقی با تکیه بر اسناد کتابخانه ای است. تعیین مولفه های بازار, نقش هر مولفه در بازار و روابط بین هر یک از عناصر و فضاهای بازار, با بافت و فضای شهری, از یافته های این مقاله است. جمع بندی یافته های حاصل از بررسی مولفه ها این نتیجه را حاصل می شود که هر کدام از این عوامل, در شناخت نقش فضاهای شهری, تاثیری مستقیم یا غیر مستقیم دارند و تمامی مولفه های شناخته شده, در یک شبکه ارتباطی قوی به صورت هماهنگ به فعالیت می پردازند که هم باعث موفقیت در فضای عملکردی خود شده و هم تاثیری مثبت بر دیگر مولفه ها دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طبسی، سیدموسی الرضا، و خادم زاده، محمدحسن. (1399). بازشناخت مولفه های بازار در شهر ایرانی-اسلامی. اندیشه معماری، 4(7 )، 155-171. SID. https://sid.ir/paper/376390/fa

    Vancouver: کپی

    طبسی سیدموسی الرضا، خادم زاده محمدحسن. بازشناخت مولفه های بازار در شهر ایرانی-اسلامی. اندیشه معماری[Internet]. 1399؛4(7 ):155-171. Available from: https://sid.ir/paper/376390/fa

    IEEE: کپی

    سیدموسی الرضا طبسی، و محمدحسن خادم زاده، “بازشناخت مولفه های بازار در شهر ایرانی-اسلامی،” اندیشه معماری، vol. 4، no. 7 ، pp. 155–171، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button