مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

897
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

689
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش کیفیت زندگی کاری معلم

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 77

چکیده

 هدف از اجرای این پژوهش, بررسی روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم بود. این پژوهش به صورت توصیفی, تحلیلی و مقطعی اجرا شد. جامعه آماری شامل همه معلمان مقطع متوسطه شهر تبریز در سال 1395 به تعداد 2747 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. حجم نمونه بر اساس فرمول خطا و مسیرها به تعداد 340 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان ایلگان و همکاران (2014) بود. داده ها با نرم افزار SPSS20 و Amos24 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نشان داد که پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم از روایی صوری و روایی محتوایی (0/87) قابل قبولی برخوردار است. در مورد پایایی, ضریب همبستگی درون رده ای بیش از 0/61 به دست آمد. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه, 0/97 و ضریب همبستگی آزمون-بازآزمون در دامنه 0/89-0/65 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پنج عامل استخراج شده قادر به تبیین 77% واریانس کلی هستند. تحلیل عاملی تأییدی, نشان دهنده برازش مناسب اطلاعات با ساختار پنج مؤلفه ای بود (0/05; p < 246; df = 435/09; X 2 = 0/048; RMSEA= 0/98(CFI =. بر اساس نتایج, پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلم از کیفیت مطلوب و قابل قبولی برخوردار است؛ بنابراین از نسخه فارسی این پرسشنامه می توان در پژوهش ها به عنوان ابزار استاندارد استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نجفی، حبیبه، زاهدبابلان، عادل، خالق خواه، علی، و معینی کیا، مهدی. (1397). بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش کیفیت زندگی کاری معلم. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 8(22 )، 51-77. SID. https://sid.ir/paper/376446/fa

    Vancouver: کپی

    نجفی حبیبه، زاهدبابلان عادل، خالق خواه علی، معینی کیا مهدی. بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش کیفیت زندگی کاری معلم. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1397؛8(22 ):51-77. Available from: https://sid.ir/paper/376446/fa

    IEEE: کپی

    حبیبه نجفی، عادل زاهدبابلان، علی خالق خواه، و مهدی معینی کیا، “بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش کیفیت زندگی کاری معلم،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 8، no. 22 ، pp. 51–77، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/376446/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا