Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

321
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

451
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برآورد یک ساله سهم منتسب جمعیتی مهم ترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراه ها و خیابان های تهران بزرگ

صفحات

 صفحه شروع 216 | صفحه پایان 224

چکیده

 مقدمه و اهداف: خطای انسانی از مهم ترین علت های مرتبط با مرگ و مصدومیت ناشی از سوانح ترافیکی است که سهم کمی آن کمتر مطالعه شده است. هدف این مطالعه محاسبه یک ساله سهم منتسب جمعیتی (Population Attributable Fraction) این سبب ها در تهران بزرگ است. روش کار: در این مطالعه از اطلاعات ثبت شده 124518 نفر در فرم کام 114 مرکز اطلاعات و ارتباطات راهنمایی و رانندگی کشور (فاوا), در سال 1393 استفاده شده است. برای برآورد اندازه ی اثر تخلفات رانندگان دچار سانحه در خیابان و بزرگراه از نسبت بروز خطر تعدیل یافته (Adjusted relative risk) توسط مدل رگرسیون استفاده شد. برآورد سهم منتسب جمعیتی و اندازه اثر بر اساس نسبت بروز خطر (RR) و با استفاده از روش برازی یا فرمول میتینن سهم منتسب جمعیت محاسبه شد. یافته ها: سهم منتسب جمعیتی حرکت با دنده عقب در خیابان ها 98/1درصد و عدم رعایت فاصله طولی 93/1درصد بود. این رفتارها به ترتیب 22 و 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش می دهد. در بزرگراه ها بیشترین سهم منتسب جمعیتی, به حرکت با دنده عقب 96/1 درصد, تغییر مسیر ناگهانی 90/1 درصد و تجاوز از سرعت مقرر 87/1 درصد مربوط بود. تجاوز از سرعت مقرر 23 درصد خطر جرح ناشی از سوانح ترافیکی را افزایش می دهد. نتیجه گیری: نظارت بر تخلفات رانندگان و کنترل دقیق آن ها در خیابان ها می تواند تا 10 درصد از تصادفات جرحی پیشگیری نماید. همچنین در بزرگراه ها, به کارگیری راهکارهایی برای ممانعت از تخلفات رانندگی موردبررسی در این مطالعه, می توان تا حدود 15 درصد از تصادفات منجر جرح را پیشگیری نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیری، پریوش، سوری، حمید، و رزاقی، علیرضا. (1397). برآورد یک ساله سهم منتسب جمعیتی مهم ترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراه ها و خیابان های تهران بزرگ. مجله اپیدمیولوژی ایران، 14(3 )، 216-224. SID. https://sid.ir/paper/377362/fa

    Vancouver: کپی

    شیری پریوش، سوری حمید، رزاقی علیرضا. برآورد یک ساله سهم منتسب جمعیتی مهم ترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراه ها و خیابان های تهران بزرگ. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1397؛14(3 ):216-224. Available from: https://sid.ir/paper/377362/fa

    IEEE: کپی

    پریوش شیری، حمید سوری، و علیرضا رزاقی، “برآورد یک ساله سهم منتسب جمعیتی مهم ترین عوامل خطر انسانی سوانح ترافیکی در بزرگراه ها و خیابان های تهران بزرگ،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 14، no. 3 ، pp. 216–224، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا