مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

521
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی کارآیی مدل های پیش بینی حساسیت وقوع زمین لغزش در آبخیز بار نیشابور

صفحات

 صفحه شروع 20 | صفحه پایان 30

چکیده

 زمین لغزش یکی از انواع ویرانگر فرسایش در دامنه ها است که موجب واردشدن زیان های مالی و جانی فراوانی می شود. شناسایی عامل های موثر در رخ داد زمین لغزش و تهیه ی نقشه ی پهنه بندی حساسیت آن از ابزارهای اساسی کاهش دادن زیان های احتمالی است. در این مقاله خطر زمین لغزش در آبخیز بار نیشابور با روش های ماشین بردار پشتیبان, بیشینه ی آنتروپی و الگوریتم جنگل تصادفی پهنه بندی شد. با جمع آوری اطلاعات از پراکندگی زمین لغزش ها در منطقه, نقشه ی پراکنش زمین لغزش ها, و 12 لایه ی اطلاعاتی شامل درجه ی شیب, جهت شیب, انحنای سطح, انحنای نیمرخ, ارتفاع, کاربری زمین, زمین شناسی, فاصله از جاده, فاصله از آب راه, فاصله از گسل, شاخص رطوبت پستی وبلندی و تراکم زه کشی در سامانه ی اطلاعات جغرافیایی تهیه شد. نقشه ی حساسیت زمین لغزش منطقه با سه روش جنگل تصادفی, بیشینه ی آنتروپی و ماشین بردار پشتیبان تهیه و با منحنی تشخیص عمل کرد نسبی و 30% نقطه های لغزشی به کارنرفته در فرآیند مدل سازی, صحت سنجی شد. نتیجه ی ارزیابی مدل ها نشان داد که دقت نقشه های برآوردشده با روش های ماشین بردار پشتیبان, بیشینه ی آنتروپی و الگوریتم جنگل تصادفی به ترتیب 86, 75 و 82% است. نقشه های داده شده ممکن است در شناخت منطقه های ناپایدار و نیز در اجرای برنامه های عمرانی به خصوص جاده سازی نقش بسزایی داشته باشد. توانمندی گردشگری در حوزه ی بار زیاد است, و توجه به امکان زمین لغزش در آن ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حلاجی، مریم، زنگنه اسدی، محمدعلی، و امیراحمدی، ابوالقاسم. (1399). ارزیابی کارآیی مدل های پیش بینی حساسیت وقوع زمین لغزش در آبخیز بار نیشابور. پژوهش های آبخیزداری (پژوهش و سازندگی)، 33(2 (پیاپی 127) )، 20-30. SID. https://sid.ir/paper/377564/fa

    Vancouver: کپی

    حلاجی مریم، زنگنه اسدی محمدعلی، امیراحمدی ابوالقاسم. ارزیابی کارآیی مدل های پیش بینی حساسیت وقوع زمین لغزش در آبخیز بار نیشابور. پژوهش های آبخیزداری (پژوهش و سازندگی)[Internet]. 1399؛33(2 (پیاپی 127) ):20-30. Available from: https://sid.ir/paper/377564/fa

    IEEE: کپی

    مریم حلاجی، محمدعلی زنگنه اسدی، و ابوالقاسم امیراحمدی، “ارزیابی کارآیی مدل های پیش بینی حساسیت وقوع زمین لغزش در آبخیز بار نیشابور،” پژوهش های آبخیزداری (پژوهش و سازندگی)، vol. 33، no. 2 (پیاپی 127) ، pp. 20–30، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/377564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا