مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگو برای ارزشیابی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 73

چکیده

 هدف اساسی از انجام تحقیق حاضر, طراحی الگو برای ارزشیابی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی بود, تا با استفاده از الگوی ارزشیابی مورد نظر, به توصیف وضعیت موجود دوره کارشناسی تربیت بدنی پرداخته شده, همچنین با ارایه راهکارهای مناسب بتوان به بهبود کیفیت آموزشی آن کمک کرد. در این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به روش میدانی اجرا شده است, نمونه هایی از جامعه آماری دانشجویان (380 نفر دختر و پسر), اعضای هیات علمی (180 نفر زن و مرد), مدیران گروه های آموزشی (55 نفر زن و مرد), دانش آموختگان (381 نفر زن و مرد) و کارفرمایان مستقیم دانش آموختگان دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی (150 نفر) از 15 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی دولتی کشور مشارکت داشتند که به طور تصادفی و طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسشنامه های محقق ساخته ای بود که متخصصان رشته آنها را تایید کردند. روایی محتوایی و ضریب پایایی پرسشنامه ها نیز در مطالعات مقدماتی با ضرایب بیش از 80 درصد برآورد شده است. به علاوه, الگوی پیشنهادی ارزشیابی در قالب عاملهای نه گانه (دانشجویان دوره؛ اعضای هیأت علمی دوره؛ مدیران گروههای آموزشی؛ دانش آموختگان دوره؛ کارفرمایان؛ فرآیند یاددهی- یادگیری؛ برنامه های آموزشی و درسی؛ امکانات و تجهیزات و ساختار سازمانی و مدیریت), 39 ملاک و 145 نشانگر تنظیم شد که اعتبار آنها با اظهار نظر متخصصان بررسی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن هستند که بر اساس ملاکهای ارزشیابی از دیدگاه نمونه های تحقیق, وضعیت موجود دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی نسبتا مطلوب گزارش شده است. بدین ترتیب که دوره از دیدگاه اعضای هیأت علمی با کسب میانگین امتیاز 2.81, دانشجویان با میانگین امتیاز 3.08, مدیران گروه های آموزشی با میانگین امتیاز 3.19, دانش آموختگان با میانگین امتیاز 3.54 و بالاخره کارفرمایان مستقیم دانش آموختگان با میانگین امتیاز 2.75 معرف وضعیت نسبتا مطلوب کارشناسی تربیت بدنی به شمار می رود که بر اساس معیار قضاوت (امتیاز 1 تا 5) مشخص شده است. در خاتمه گزارش, پیشنهادهایی به منظور بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و راهکارهایی برای پیشبرد الگوی ارزشیابی در نظام آموزش عالی تربیت بدنی ارایه شده اند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هادوی، سیده فریده، و مهدی پور، عبدالرحمان. (1384). طراحی الگو برای ارزشیابی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی. المپیک، 13(2 (پیاپی 30))، 59-73. SID. https://sid.ir/paper/37783/fa

Vancouver: کپی

هادوی سیده فریده، مهدی پور عبدالرحمان. طراحی الگو برای ارزشیابی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی. المپیک[Internet]. 1384؛13(2 (پیاپی 30)):59-73. Available from: https://sid.ir/paper/37783/fa

IEEE: کپی

سیده فریده هادوی، و عبدالرحمان مهدی پور، “طراحی الگو برای ارزشیابی دوره کارشناسی تربیت بدنی و علوم ورزشی مراکز و موسسات آموزش عالی دولتی،” المپیک، vol. 13، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 59–73، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37783/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button