مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,868
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,258
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی سنجی آزمون هشت گانه برای استعدادیابی عمومی ورزش

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 47

چکیده

 هدف: در این تحقیق, مفهوم آمادگی حرکتی به عنوان یکی از عاملهای اساسی استعدادیابی ورزشی مطرح شده است و آزمون هشت گانه (OT) نیز برای اندازه گیری آن معرفی و خصوصیات روان سنجی آن مطالعه می شود. روش: 57 دانشجو (19 تا 24 ساله) در سه گروه مجزا, آزمونهای مهارتی استاندارد رشته ورزشی خود (تنیس روی میز, بسکتبال و یا والیبال) را انجام دادند. آنها همچنین دوبار OT را با فاصله 10 الی 45 دقیقه انجام دادند. نتایج: نوبت اول OT در (±17) 115 ثانیه و نوبت دوم آن در (16±) 105 ثانیه انجام شد (P<0.0001). پایایی آزمون نیز از طریق همبستگی درون گروهی برابر 0.93 بود. همبستگی OT با آزمونهای تکنیک سنج منفرد هر رشته, از 0.38 تا 0.59 متغییر بود. در هر سه رشته, تولید نمره جامع از آزمونهای منفرد باعث ارتقای همبستگی با OT شد. روایی معیار OT در نوبت اول آزمونگیری با استفاده از نمره جامع آزمونهای مهارتی تنیس روی میز, بسکتبال, و والیبال به ترتیب برابر 0.56, 0.54 و 0.76 بود. ضریب روایی در نوبت دوم با همان معیارها به ترتیب به 0.63, 0.65, و 0.76 ارتقا یافت. بحث و نتیجه گیری: برای سنجش آمادگی حرکتی, پایانی 0.93 ایده آل است. همچنین با توجه به بهتر شدن ضریب روایی OT با نمره های جامع مهارتی در مقایسه با نمره های منفرد و تکرار شدن این الگو برای هر سه ورزش تنیس روی میز, والیبال, و بسکتبال نتیجه گیری می شود که آزمون هشت گانه به هدف اصلی خود که اندازه گیری آمادگی حرکتی عمومی است, نائل شده است. روایی در حد 0.63 تا 0.76 بیشترین مقداری است که می توان برای چنین آزمونی متصور شد. باقیمانده پراکندگی استعداد ورزشی افراد, احتمالاً به عاملهای از قبیل آمادگی جسمانی, اندازه های آنتروپومتریک و آمادگیهای روانی- اجتماعی مربوط می شود. در مجموع می توان نتیجه گرفت که نوبت اول OT, قابلیت یافتن استعداد عام حرکتی را دارد, ضمن آنکه نوبت دوم آن به نحو مطلوب تری این مهم را به انجام می رساند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ذوالاکتاف، وحید، فخرپور، رقیه، و صفوی همامی، شیلا. (1384). روایی سنجی آزمون هشت گانه برای استعدادیابی عمومی ورزش. المپیک، 13(2 (پیاپی 30))، 33-47. SID. https://sid.ir/paper/37785/fa

    Vancouver: کپی

    ذوالاکتاف وحید، فخرپور رقیه، صفوی همامی شیلا. روایی سنجی آزمون هشت گانه برای استعدادیابی عمومی ورزش. المپیک[Internet]. 1384؛13(2 (پیاپی 30)):33-47. Available from: https://sid.ir/paper/37785/fa

    IEEE: کپی

    وحید ذوالاکتاف، رقیه فخرپور، و شیلا صفوی همامی، “روایی سنجی آزمون هشت گانه برای استعدادیابی عمومی ورزش،” المپیک، vol. 13، no. 2 (پیاپی 30)، pp. 33–47، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37785/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button