مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

708
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مقایسه ای نقش آگاهی صرفی در سرعت، صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری زبانی است که منجر به نقایصی در زبان نوشتاری از جمله خواندن و هجی کردن می گردد. این گروه از کودکان در زمینه های نحوی, صرفی, واجی, معنایی و کاربرد شناختی آسیب دیده اند.در همین راستا به بررسی حوزه دانش صرفی به عنوان یکی از جنبه های موثر بر مولفه های خواندن (سرعت, صحت و درک) که در این کودکان دچار نقص شده است, پرداخته ایم.روش بررسی: در این مطالعه 27 دانش آموز نارسا خوان و 57 دانش آموز عادی در پایه دوم دبستان شرکت داشتند. وجود یا عدم وجود نارساخوانی با انجام آزمون خواندن و نارسا خوانی نما تعیین شده و همچنین وجود یا عدم وجود اختلالات زبانی در هر دو گروه از آزمون رشد زبان TOLD استفاده گردید. آزمون آگاهی صرفی به منظور بررسی دانش صرفی و نیز از متن های خرده آزمون درک متن (شامل متن مشترک و متن اختصاصی 1 و 2) در آزمون نما جهت تعیین سرعت, صحت و درک خواندن مورد استفاده قرار گرفت.داده های حاصل با کمک روش های آمار استنباطی مانند آزمون ضریب همبستگی خطی پیرسن و اسپیرمن, آزمون نرمال بودن کلموگروف- اسمیرنف و آزمون T-test مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در کل نمونه ضریب همبستگی آگاهی صرفی و سرعت خواندن مورد نظر-0.91, بین آگاهی صرفی و صحت خواندن 0.95 و بین آگاهی صرفی و درک خواندن 0.92 بدست آمد. این مقادیر نشان می دهد که بین آگاهی صرفی با هر یک از مولفه های خواندن همبستگی بالا می باشد. ضریب همبستگی در گروه کودکان نارساخوان به ترتیب فوق -0.68 و 0.14 و 0.10 بوده که نشان دهنده معنادار نبودن این ارتباط در گروه کودکان نارساخوان است. همچنین آزمون T-test نشان داد که بین مهارت آگاهی صرفی, مهارت درک خواندن, مهارت سرعت خواندن و نیز مهارت صحت خواندن در دو گروه عادی و نارساخوان تفاوت معنا داری دیده می شود.نتیجه گیری: آگاهی صرفی, سرعت, صحت و درک خواندن در کودکان نارسا خوان در مقایسه با کودکان عادی در سطح ضعیف تری قرار دارد و به عنوان یکی از جنبه های زبانی است که می تواند بر سرعت, صحت و درک خواندن تاثیر گذار باشد با وجود این در گروه کودکان نارساخوانی که مشکلات خواندن آنها در سطح کلمه است (مانند گروه نارساخوان نمونه مورد مطالعه), آگاهی صرفی نقش تاثیر گذاری در مهارت های خواندن آنها از جمله سرعت, صحت و درک نخواهد داشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قائمی، حمیده، سلیمانی، زهرا، و دادگر، هوشنگ. (1389). بررسی مقایسه ای نقش آگاهی صرفی در سرعت, صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 4(3-4)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/378373/fa

    Vancouver: کپی

    قائمی حمیده، سلیمانی زهرا، دادگر هوشنگ. بررسی مقایسه ای نقش آگاهی صرفی در سرعت, صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1389؛4(3-4):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/378373/fa

    IEEE: کپی

    حمیده قائمی، زهرا سلیمانی، و هوشنگ دادگر، “بررسی مقایسه ای نقش آگاهی صرفی در سرعت, صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 4، no. 3-4، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378373/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button