مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 134

چکیده

 سابقه و هدف: فرزندانی که از نظر ذهنی ناتوان هستند, فشارهای روانی خاصی را بر کل خانواده و به ویژه مادران تحمیل می کنند. جهت ایجاد سازگاری باید از شیوه های مقابله ای استفاده شود. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی انجام گرفت.مواد و روش ها: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 40 نفر از مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر مراجعه کننده به مدرسه استثنایی شهرستان آران و بیدگل طی سال های 89-1388 صورت پذیرفت. مداخله به شیوه حضوری و در 4 جلسه آموزشی 2 ساعته به همراه 30 دقیقه پرسش و پاسخ در طی 2 هفته انجام گرفت. محتوای آموزش شامل آموزش شیوه های سازگاری بر اساس ابعاد تئوری سازگاری روی بود. پرسشنامه سازگاری, قبل و 6 هفته بعد از پایان مداخله, مجددا توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید.نتایج: میانگین نمرات سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر در بعد فیزیولوژیک, درک از خود, وابستگی و استقلال, ایفای نقش و سازگاری اجتماعی کل, قبل و بعد از آموزش اختلاف معنی داری را نشان داد (P<0.001).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش بر اساس تئوری روی بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی موثر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی اکبرزاده آرانی، زهرا، تقوی لاریجانی، ترانه، شریفی نیستانک، ناهیددخت، نوغانی، فاطمه، فقیه زاده، سقراط، و خاری آرانی، مجید. (1391). تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی. فیض، 16(2 (پی در پی 62))، 129-134. SID. https://sid.ir/paper/378489/fa

    Vancouver: کپی

    علی اکبرزاده آرانی زهرا، تقوی لاریجانی ترانه، شریفی نیستانک ناهیددخت، نوغانی فاطمه، فقیه زاده سقراط، خاری آرانی مجید. تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی. فیض[Internet]. 1391؛16(2 (پی در پی 62)):129-134. Available from: https://sid.ir/paper/378489/fa

    IEEE: کپی

    زهرا علی اکبرزاده آرانی، ترانه تقوی لاریجانی، ناهیددخت شریفی نیستانک، فاطمه نوغانی، سقراط فقیه زاده، و مجید خاری آرانی، “تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی،” فیض، vol. 16، no. 2 (پی در پی 62)، pp. 129–134، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button