مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,511
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

728
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 1247 | صفحه پایان 1241

چکیده

 مقدمه: میزان مطالعه و گرایش به خواندن از مهم ترین شاخص های رشد و توسعه است. مطالعه عامل موثری برای جلوگیری از تک بعدی فکر کردن است و زمینه استعدادهای بشر را در ابعاد مختلف فراهم می کند. هدف این پژوهش, تعیین رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 89-1388 است.روش ها: در این پژوهش, توصیفی–همبستگی, جامعه آماری آن شامل کلیه دانشجویان سال سوم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (1054نفر) بودند. با روش نمونه گیری به صورت طبقه ای, تصادفی, حجم نمونه (300) نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها دو پرسشنامه محقق ساخته و یک پرسشنامه استاندارد (سلامت عمومی ‏general health questionnaire) است. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی, درصد توزیع فراوانی, ضریب همبستگی پیرسون و در سطح استنباطی, آزمون t, آزمون ANOVA و آزمون توکی صورت گرفت.نتایج: میانگین عوامل تسهیل کننده مطالعه غیر درسی در سطح متوسط و میانگین عوامل بازدارنده مطالعه غیر درسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمتر از سطح متوسط است. 53.2 درصد از جامعه مورد مطالعه دارای سلامت روان, 44.6 درصد علایم بیمارگونه داشتند و 2.2 درصد از افراد به سوالات مربوط به سلامت روان پاسخ نداده اند. همچنین جامعه مورد مطالعه از نظر خردمقیاس های «جسمانی سازی» و «افسردگی»سالم و از نظر خردمقیاس های «نارسایی عملکرد اجتماعی» و «اضطراب و بی خوابی» دارای علایم مرضی هستند. ضریب همبستگی بین عوامل تسهیل کننده با خرد مقیاس های جسمانی سازی, اضطراب و بی خوابی, نارسایی عملکرد اجتماعی و افسردگی در سطح  p£%5معنادار بوده است. بنابراین بین عوامل تسهیل کننده و خردمقیاس های جسمانی سازی, اضطراب و بی خوابی و افسردگی رابطه معکوس و با خردمقیاس های نارسایی عملکرد اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. ضریب هم بستگی بین عوامل بازدارنده و خرد مقیاس های جسمانی سازی, اضطراب و بی خوابی و افسردگی در سطح  p£%5معنادار بوده است. بنابراین بین عوامل بازدارنده و خردمقیاس های جسمانی سازی, اضطراب و بی خوابی و افسردگی رابطه مستقیم وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین وضعیت روانی با مطالعه و علاقمندی به آن و نیز بین میزان مطالعه و افسردگی در سطح جامعه رابطه وجود دارد. با مطالعه فرد از مطالبی آگاه می شود که قبلا نمی دانست و این می تواند باعث آرامش روانی فرد شود و باعث شود که فرد لذت بیشتری از زندگی ببرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، سوسن، ملاخلیلی، حمیده، باغیانی، فائزه، اشرفی ریزی، حسن، و مجیری، شهین. (1390). رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت))، 1247-1241. SID. https://sid.ir/paper/378506/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی سوسن، ملاخلیلی حمیده، باغیانی فائزه، اشرفی ریزی حسن، مجیری شهین. رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1390؛11(9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)):1247-1241. Available from: https://sid.ir/paper/378506/fa

    IEEE: کپی

    سوسن بهرامی، حمیده ملاخلیلی، فائزه باغیانی، حسن اشرفی ریزی، و شهین مجیری، “رابطه مطالعه غیر درسی و سلامت روان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 11، no. 9 (پیاپی 38) (ویژه نامه توسعه آموزش و ارتقای سلامت)، pp. 1247–1241، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378506/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button