مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

518
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

627
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه ها

صفحات

 صفحه شروع 231 | صفحه پایان 245

چکیده

 پیشینه و اهداف: ماهیت آموزش عالی به علت پیشرفت فاوا در حال تحول بوده و این فناوری ها بر روی رسالت دانشگاه ها در ابعاد آموزش و پژوهش تاثیر به سزایی گذاشته است. فاوا واسطه ای ست که امکان بیان طیف گسترده ای از اطلاعات, اندیشه ها, مفاهیم و پیام ها را فراهم می کند. این پدیده با تمام ویژگی ها و کاربردهایی که دارد, عبارت است از گردآوری, سازمان دهی, ذخیره و نشر اطلاعات اعم از صوت, تصویر, متن یا عدد که با استفاده از ابزارهای رایانه ای و مخابراتی صورت پذیرد. فاوا به عنوان رویکردی نوین, مکمل آموزش است نه جایگزین آن, هدف از توسعه آن, بهبود و کارآمدتر ساختن منابع آموزش و پرورش, به ویژه منابع انسانی است. مطالعات متعددی در گذشته اثرات مثبت فاوا را در تدریس نشان داده اند. گسترش فناوری اطلاعات و استفاده از ابزارها و مفاهیم نوین, زمینه بسط اطلاعات و دسترسی آسان و کم هزینه را برای فراگیران اعم از دانش آموزان, دانشجویان و معلمان به روش برخط فراهم کرده و تبادل سریع اطلاعات و تعاملات فرهنگی را میسر می سازد. موسسات آموزش عالی نیز به طور فزاینده ای نسبت به استفاده از فاوابه عنوان ابزاری برای یاددهی یادگیری, همکاری های علمی, ارتباطات علمی, توسعه و توانمندی اعضای هییت علمی برنامه ریزی کرده و در عمل, سعی بر آن دارند که فاوا را برای تحقق اهداف به کار ببرند. در مواجه با نیاز جهانی کاربرد فاوا به استادان در جایگزین نمودن روش های آموزش سنتی با ابزار و امکانات آموزش و یادگیری مبتنی بر فناوری کمک خواهند کرد. اما امروزه این امر برای آموزش خیلی مهم تر از گذشته است, زیرا ابزارهای جدید و استفاده از فاوا در روش های آموزشی موثرند. به نظر می رسد فاوا تاثیر شگرفی بر فرایند یادگیری در آموزش عالی از طریق ارایه فرصت های جدید و جالبی برای اساتید و دانشجویان داشته باشد. هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش های انجام شده در زمینه تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی استادان, جهت برآورد اندازه اثر واقعی فاوا بر عملکرد آموزشی و پژوهشی استادان بود. روش ها کلیه پژوهش های انجام شده, تا پایان سال 1396 در زمینه رابطه ی میزان استفاده از فناوری اطلاعات با عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی در ایران جامعه پژوهشی می باشد. با بررسی همه پژوهش های انجام شده تعداد 6 پژوهش درباره اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشی استادان و همچنین تعداد 5 پژوهش درباره اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد پژوهشی استادان که دارای ویژگی های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند, انتخاب شدند. ابزار پژوهش, چک لیست گزینش پژوهش ها از نظر فنی و روش شناختی بود. مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتر و اشمیت بود. برای تفسیر نتایج نیز از رویکرد کوهن استفاده شد. یافته ها اندازه اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی استادان نیز 413/0 می باشد که برمبنای شاخص های تفسیری, بالاتر از متوسط است. همچنین اندازه اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد پژوهشی استادان نیز 315/0 می باشد که برمبنای شاخص های تفسیری, متوسط است. نتیجه گیری کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی استادان به طور معناداری تاثیر دارد. با توجه به نتایج به دست آمده و کمیت و کیفیت پژوهش های موجود, پیشنهاد می شود تحقیقات این دو حوزه در سطح بالاتری از لحاظ کیفی و رعایت قواعد تدوین مقاله و اجرای پژوهش انجام شود. همچنین برای رسیدن به یک نتیجه قابل اعتماد در مرحله اول از آمار پارامتریک درطرح خود استفاده کنند و روش های آماری قوی همراه با نمونه متناسب و روش های نمونه گیری مناسب با جامعه استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امینی، نرجس، نصراصفهانی، احمدرضا، زمانی، بی بی عشرت، و ترک لادانی، بهروز. (1399). فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه ها. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(2 (پیاپی 54) )، 231-245. SID. https://sid.ir/paper/378682/fa

    Vancouver: کپی

    امینی نرجس، نصراصفهانی احمدرضا، زمانی بی بی عشرت، ترک لادانی بهروز. فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه ها. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(2 (پیاپی 54) ):231-245. Available from: https://sid.ir/paper/378682/fa

    IEEE: کپی

    نرجس امینی، احمدرضا نصراصفهانی، بی بی عشرت زمانی، و بهروز ترک لادانی، “فراتحلیل تاثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه ها،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 2 (پیاپی 54) ، pp. 231–245، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button