مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

803
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش آموزان در حل مسائل فیزیک

صفحات

 صفحه شروع 901 | صفحه پایان 913

چکیده

 پیشینه و اهداف: تعلیم و تربیت در دنیای امروز مفهومی متفاوت با گذشته دارد بنابرین بایددر نگرش و روش تدریس معلمان نیز تحولاتی ایجاد شود. امروزه آموزش علوم پایه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همین موضوع ایجاب می کند تا روش های جدید تدریس که باعث یادگیری بهتر این دروس از جمله فیزیک می شود به معلمان آموزش داده شود. تحقیقات زیادی نشان داده است که افزایش استدلال علمی باعث موفقیت در یادگیری دانش محتوا می شود. پس می توان به جای در نظر گرفتن چندین دوره آموزشی فیزیک برای یادگیری دانش محتوا, با روش های نوین آموزشی مهارت های ویژه ای ازجمله استدلال را در دانش آموزان و دانشجویان ایجاد کرد تا آن ها به صورت خودجوش به یادگیری بیشتر پرداخته و خود را با توسعه و پیشرفت علم و فناوری هم گام سازند. روابط بین روش های آموزشی و توسعه استدلال علمی به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و نشان داده است که روش آموزش فعال, توانایی های استدلال علمی را ارتقا می دهد. تدریس به شیوه بحث گروهی یکی از روش های آموزش فراگیر محور است که با استفاده از این شیوه, فراگیران فعالانه در مباحث شرکت نموده و به آنان فرصت داده می شود تا نظرات و تجربیات خود را با دیگران در میان بگذارند. در این مقاله به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر گفتمان با شیوه ی بحث های گروهی بر توانایی استدلال علمی دانش آموزان در درس فیزیک پرداخته شده است. روش ها: این پژوهش, نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 2017-2018 می باشند. نمونه این پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. ابزار اندازه گیری, آزمون سنجش توانایی استدلال علمی دانش آموزان در درس فیزیک به صورت محقق ساخته با پایایی 76/. است که با استفاده از نظر اساتید با تجربه در حوزه ی آموزش فیزیک, سوالات آن روایابی محتوایی شد. هر سوال به صورت چهار گزینه ای طراحی و از دانش آموزان خواسته شد برای انتخاب گزینه موردنظر دلیل خود را به صورت تشریحی بنویسند تا نوع استدلال آن ها بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد. برای دادن امتیاز از مدل میازاکی (2000) که شامل چهار سطح مختلف استدلال در ریاضی است, استفاده شده است. در این پژوهش نمره کل هر دانش آموز به عنوان سطح توانایی استدلال فیزیکی او در نظر گرفته شده است. از آنجایی که پاسخ به سوالات به صورت تشریحی خواسته شده است, برای کاهش اثر قضاوت مدرس نیز از آلفای کرونباخ برای مصححان استفاده شد که مقدار 0/82 به دست آمد. یافته ها: در بخش آمار توصیفی متغیرهای مورد مطالعه با استفاده از جداول شاخص های آماری, میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی فرضیه های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که توانایی استدلال فیزیکی و استدلال استنتاجی دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه بیشتر است, ولی آموزش به شیوه ی بحث های گروهی تغییر چندانی در میزان استدلال استقرایی دانش آموزان ایجاد نکرده است. نتیجه گیری طبق یافته های پژوهش, مشاهده شد بین توانایی استدلال استنتاجی و استقرایی دانش آموزان در هر دو گروه آزمایش و گواه رابطه ی معنادار و معکوس وجود دارد, بدین معنی که با افزایش توانایی استدلال استنتاجی, دانش آموزان برای پاسخ به سوالات, از استدلال استقرایی کمتر استفاده می کنند. بنابراین آموزش به شیوه ی بحث گروهی توانسته است, بر توانایی استدلال دانش آموزان در پاسخ گویی به سوالات فیزیک تاثیر مثبت داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدی، غلامعلی، صابری، منیژه، و احمدی، فاطمه. (1399). تاثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش آموزان در حل مسائل فیزیک. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(4 (پیاپی 56) )، 901-913. SID. https://sid.ir/paper/378692/fa

    Vancouver: کپی

    احمدی غلامعلی، صابری منیژه، احمدی فاطمه. تاثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش آموزان در حل مسائل فیزیک. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)[Internet]. 1399؛14(4 (پیاپی 56) ):901-913. Available from: https://sid.ir/paper/378692/fa

    IEEE: کپی

    غلامعلی احمدی، منیژه صابری، و فاطمه احمدی، “تاثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانش آموزان در حل مسائل فیزیک،” فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، vol. 14، no. 4 (پیاپی 56) ، pp. 901–913، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378692/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button