مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

436
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی انسجام بخشی هنرسازه التفات در خطبه های نهج البلاغه (مطالعه موردی 40 خطبه نخست)

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 96

چکیده

 کاربست هنرسازه التفات توجه خواننده را به کلام و زیبایی های آن جلب می نماید و یکی از مولفه های انسجام در خطبه های نهج البلاغه است. واکاوی نقش التفات در انسجام خطبه های امیر مومنان و تعیین میزان بهره گیری آن حضرت از گونه های التفات و بررسی تاثیر آن در انسجام متنی, هدف اصلی این پژوهش است. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر زبان شناسی نقش گرا, کوشیده است بسامد گونه های مختلف التفات را در چهل خطبه نخست نهج البلاغه مشخص نماید و نمونه هایی از آن ها را به عنوان عنصر انسجام بخش بررسی و تحلیل کند. نتایج نشان می دهد خطبه های نهج البلاغه از التفات های شش گانه در ضمایر, عدد, صیغه ها, حروف, ساختار نحوی و واژگان بهره برده است. این هنرسازه در خطبه های بلند کاربرد بیشتری داشته و در خطبه های کوتاه به کار نرفته و یا از بسامد کمتری برخوردار است و با قرار گرفتن در محور همنشینی و جانشینی با برخی از مولفه های انسجام بخش در زبان شناسی دارای تناظر است و در انسجام خطبه ها نقش ایفا می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیرانی شال، علی، ناظمیان، هومن، مظفری، سودابه، و مومنی، داود. (1399). واکاوی انسجام بخشی هنرسازه التفات در خطبه های نهج البلاغه (مطالعه موردی 40 خطبه نخست). پژوهشنامه نهج البلاغه، 8(30 )، 79-96. SID. https://sid.ir/paper/378915/fa

    Vancouver: کپی

    پیرانی شال علی، ناظمیان هومن، مظفری سودابه، مومنی داود. واکاوی انسجام بخشی هنرسازه التفات در خطبه های نهج البلاغه (مطالعه موردی 40 خطبه نخست). پژوهشنامه نهج البلاغه[Internet]. 1399؛8(30 ):79-96. Available from: https://sid.ir/paper/378915/fa

    IEEE: کپی

    علی پیرانی شال، هومن ناظمیان، سودابه مظفری، و داود مومنی، “واکاوی انسجام بخشی هنرسازه التفات در خطبه های نهج البلاغه (مطالعه موردی 40 خطبه نخست)،” پژوهشنامه نهج البلاغه، vol. 8، no. 30 ، pp. 79–96، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/378915/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button