مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

524
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به ارگونومی در دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 259 | صفحه پایان 264

چکیده

 زمینه و هدف: ارگونومی یا مهندسی انسان با طراحی و تغییر مناسب کار و ملزومات, بیشترین بهره وری را بر اساس فیزیولوژی انسان ایجاد می کند. هدف از انجام این پژوهش, تعیین میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اصول اولیه ارگونومی در دندانپزشکی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی, مقطعی پرسشنامه ای شامل 10 سوال به روش نمونه گیری آسان بین 74 نفر از دانشجویان سال آخر مقطع دکتری عمومی دانشکده دندانپزشکی اصفهان توزیع و تکمیل شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها, پمفلت آموزشی به دانشجویان داده شد. جهت بررسی پرسشنامه ها, به هر پاسخ صحیح نمره یک و به پاسخ های نادرست نمره صفر داده شد. سپس داده ها وارد نرم افزارSPSS23 شد و توسط آزمون های آماری T, کای اسکویر و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0P< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین نمره آگاهی دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی اصفهان درسطح متوسط (25/1± 23/6) قرار داشت. میانگین نمره آگاهی دانشجویان بر اساس جنسیت دانشجویان (25/0=P) و ترم تحصیلی (059/0=P) تفاوت معنی داری نداشت. همچنین 55% از دانشجویان دارای سابقه درد عضلانی بوده که ارتباط معنی داری با جتسیت (258/0=P) و میانگین نمره آگاهی به دست نیامد (288/0=P). نتیجه گیری: متاسفانه ارگونومی به عنوان بخشی از اصول آموزش های دوره تحصیلی دندانپزشکی و نیز حتی پس از آن در نظر گرفته نشده است. دردهای اسکلتی-عضلانی از شایع ترین شکایت های دندانپزشکان بوده و عامل کاهش کیفیت و عملکرد آنان می باشد. لذا به نظر می رسد که آموزش و ارزیابی اصول ارگونومی در دوره تحصیل دندانپزشکی لازم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کارگهی، ندا، خالصی، سعیده، صفایی پور، کامیار، حکمتیان، احسان، و جعفری، هدی. (1399). بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به ارگونومی در دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1398. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، 33(4 )، 259-264. SID. https://sid.ir/paper/379305/fa

    Vancouver: کپی

    کارگهی ندا، خالصی سعیده، صفایی پور کامیار، حکمتیان احسان، جعفری هدی. بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به ارگونومی در دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1398. مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)[Internet]. 1399؛33(4 ):259-264. Available from: https://sid.ir/paper/379305/fa

    IEEE: کپی

    ندا کارگهی، سعیده خالصی، کامیار صفایی پور، احسان حکمتیان، و هدی جعفری، “بررسی میزان آگاهی دانشجویان دندانپزشکی نسبت به ارگونومی در دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1398،” مجله دندانپزشکی (دانشگاه علوم پزشکی تهران)، vol. 33، no. 4 ، pp. 259–264، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button