مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,049
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,383
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مؤلفه های سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی بر ارتقای سازگاری اجتماعی دختران تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری مقطع متوسطه اول شهر تهران بود. این پژوهش در زمره ی طرح های شبه تجربی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش تمامی نوجوانان دختر 13 تا 16 دارای مشکلات هیجانی و رفتاری شهر تهران سال تحصیلی 93-1392 که دارای خانواده های تک والدی بودند. گروه نمونه با گزینش هدفمند شامل 28 نفر از آن ها که با افت آزمودنی ها, 11 آزمودنی در گروه آزمایشی و 12 نفر در گروه کنترل شرکت داشتند. برنامه ی آموزشی در ده جلسه ی دو ساعته و به روش کارگاهی ارائه شد. در این پژوهشپرسشنامه ی نیازسنجی, فهرست بررسی رفتار کودک و فرم خودسنجی نوجوانان (Achenbach & Rascula, 2001) و زیرمقیاس سازگاری اجتماعی از پرسشنامه ی شخصیتی کالیفرنیا (Tiegs, Clark &Thrope, 1941) مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل واریانس چندمتغیره با طرح اندازه گیری های مکرر نشان داد که بر اثر برنامه ی آموزش هوش هیجانی, سازگاری اجتماعی آزمودنی ها افزایش یافته و اثربخشی برنامه تا مرحله ی پیگیری نیز پایدار بوده است (01/0> P). شرکت در این دوره ی آموزشی, به افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان تک والدی دارای مشکلات رفتاری و عاطفی منجر شده است؛ بنابراین آموزش مهارت های هوش هیجانی به عنوان مهارت های زیربنایی سلامت روان رویکردی تأثیرگذار در افزایش سازگاری اجتماعی نوجوانان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    معتمدی، فرزانه، به پژوه، احمد، شکوهی یکتا، محسن، افروز، غلامعلی، و غباری بناب، باقر. (1400). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مؤلفه های سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 (پیاپی 83) )، 79-92. SID. https://sid.ir/paper/379326/fa

    Vancouver: کپی

    معتمدی فرزانه، به پژوه احمد، شکوهی یکتا محسن، افروز غلامعلی، غباری بناب باقر. اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مؤلفه های سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(1 (پیاپی 83) ):79-92. Available from: https://sid.ir/paper/379326/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه معتمدی، احمد به پژوه، محسن شکوهی یکتا، غلامعلی افروز، و باقر غباری بناب، “اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مؤلفه های سازگاری اجتماعی دختران نوجوان تک والدی با مشکلات هیجانی و رفتاری،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 83) ، pp. 79–92، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379326/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button