مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 168 | صفحه پایان 181

چکیده

 هدف پژوهش, تعیین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم با بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش, همه ی دانش آموزان پسر دوره ی متوسطه ی دوم شهر کرج در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 21125 نفر بود که از این تعداد 380 نفر نمونه ی آماری به شیوه ی نمونه گیری تصادفی-خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش, پرسشنامه ی خودکار آمدی تحصیلی جینکس (1999), ادراک از محیط یادگیری سوئینی (1994) و درگیری تحصیلی ریو (2011) بود و برای عملکرد تحصیلی از نمره ی معدل استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری با کمک بسته ی آماری برای علوم اجتماعی و نرم افزار تحلیل ساختارهای گشتاوری استفاده شد. یافته ها نشان داد ادراک از محیط یادگیری, درگیری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی تأثیرگذار است (001/0P<). خودکارآمدی تحصیلی میانجیگری معنادار بین تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود (05/0P<). مطابق نتایج پژوهش, شناسایی متغیرهای هم بسته با عملکرد تحصیلی می تواند به مشارکت دانش آموزان در فرایند تدریس و افزایش اطمینان دانش آموزان برای رسیدن به اهداف تحصیلی منجر گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اوضاعی، نسرین، احمدی، غلامعلی، و عظیم پور، احسان. (1400). تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(1 (پیاپی 83) )، 168-181. SID. https://sid.ir/paper/379328/fa

    Vancouver: کپی

    اوضاعی نسرین، احمدی غلامعلی، عظیم پور احسان. تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(1 (پیاپی 83) ):168-181. Available from: https://sid.ir/paper/379328/fa

    IEEE: کپی

    نسرین اوضاعی، غلامعلی احمدی، و احسان عظیم پور، “تأثیر ادراک از محیط یادگیری و درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ی دوم متوسطه: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 1 (پیاپی 83) ، pp. 168–181، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379328/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button