مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

516
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روش شناسی و ابزار نظام مراقبت و پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان (پیمایش کاسپین) اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 246

چکیده

 مقدمه و اهداف: بر اساس مدل بین المللی نظام مراقبت سلامت دانش آموزان, ایران همانند بقیه کشورها مجموعه پیمایش هایی را با عنوان کاسپین اجرا کرده است. هدف از این پژوهش, مقایسه پیمایش های کاسپین اجرا شده و سپس پیشنهاد هایی برای اجرا در دوره های آتی است. روش کار: مطالعه مرور نظام مند که در آن جمع آوری اطلاعات از مستندات مربوط به سازمان جهانی بهداشت (WHO) و از راه جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی شامل Pubmed, EMBASE, Scopus, GoogleScholar, ScienceDirect و پایگاه اطلاعات کشوری شامل Magiran, SID, Irandoc, Iran medex به دو زبان انگلیسی و فارسی (در فاصله زمانی 18-2003) انجام شد. زمان و مکان اجرا, گروه هدف, پرسشنامه های مورد استفاده, حجم نمونه و روش نمونه گیری در دوره های اجرا شده مقایسه شده است. یافته ها: مطالعه کاسپین تاکنون 5 بار در ایران (2015-2003) به اجرا درآمده است. این مطالعه دو پرسشنامه دانش آموزان و والدین دارد. در هر 5 دوره, روش های نمونه گیری و پرسشنامه ها در هسته اصلی مشابه هستند و در برخی جزییات که به صورت انتخابی به آن اضافه می شود, با هم تفاوت دارند. پرسشنامه ها بر اساس برنامه نظام مراقبت سلامت دانش آموزان (GSHS) و برنامه رویکرد گام به گام سازمان جهانی بهداشت برای مراقبت عوامل خطر بیماری های غیر واگیر, طراحی شده اند. نتیجه گیری: با توجه به تغییرات اندک در هر دوره و انطباق آن با مدل جهانی, پیشنهاد می شود پیمایش دوره بعدی کاسپین با تبعیت از دوره های قبلی و مطابق استانداردهای ارائه شده در مدل جهانی در طی سال های اخیر به فاصله منطقی از پیمایش سال 2015 اجرا شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالمالکی، الهام، عبدی، ژاله، گوهری مهر، مهشاد، الوندی، رضوانه، ریاضی، سهند، و احمدنژاد، الهام. (1398). روش شناسی و ابزار نظام مراقبت و پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان (پیمایش کاسپین) اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران، 15(3 )، 235-246. SID. https://sid.ir/paper/379553/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالمالکی الهام، عبدی ژاله، گوهری مهر مهشاد، الوندی رضوانه، ریاضی سهند، احمدنژاد الهام. روش شناسی و ابزار نظام مراقبت و پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان (پیمایش کاسپین) اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران. مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1398؛15(3 ):235-246. Available from: https://sid.ir/paper/379553/fa

    IEEE: کپی

    الهام عبدالمالکی، ژاله عبدی، مهشاد گوهری مهر، رضوانه الوندی، سهند ریاضی، و الهام احمدنژاد، “روش شناسی و ابزار نظام مراقبت و پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان (پیمایش کاسپین) اجرا شده در جمهوری اسلامی ایران،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 15، no. 3 ، pp. 235–246، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button