مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

602
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت های تحلیل واجی، تمیز شنیداری و تولید کلمه در دانشآموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 30

چکیده

 هدف: خواندن از مهم ترین مهارت های پایه برای دانش دانشآموزان به شمار می رود که در مقطع ابتدایی به آن نایل می شوند. همواره درصد قابل ملاحظه ای از دانشآموزان, مبتلا به ناتوانی یادگیری خواندن هستند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت های تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه دانشآموزان نارساخوان است. روش بررسی: برای انجام این پژوهش تعداد بیست و چهار دانشآموز نارساخوان شاغل به تحصیل در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی که شامل 6 دختر و 18 پسر, که در دو گروه دوازده نفری کنترل و آزمایش در این پژوهش شرکت داده شدند. در این برای ) Test of language Development – Intermediate; TOLD: P پژوهش از نسخه فارسی آزمون رشد زبان ) 3 سنجش تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه در پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. برنامه مداخله شامل تکالیف برنامه تربیت شنوایی بود که در تابستان سال 1397 در مراکز ذکر شده در قالب هشت جلسه یک ساعته برای دانشآموزان گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل در طول این مدت برنامه ای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح خطای پنج درصد بر روی متغیرهای تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه انجام شد. یافته ها: بررسی و تحلیل داده ها نشان داد که برای سه شاخص تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه, در گروه آزمایش, ولی امتیازات دانشآموزان گروه کنترل بین )p>0/ پس از اجرای مداخله میانگین امتیازات بطور معناداری افزایش داشت ) 001 همچنین پس از اجرای مداخله میانگین شاخص های تحلیل. )p<0/ پیشآزمون و پسآزمون اختلاف معناداری نداشت ) 05 )p>0/ واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بیشتر بود ) 001. )p<0/ در حالی که قبل مداخله بین این دو گروه تفاوت معنادار وجود نداشت ) 05 نتیجه گیری: می توان این گونه نتیجه گرفت که برنامه تربیت شنوایی می تواند مهارت های خواندن و درک متون نوشتاری را از طریق خواندن افزایش دهد. از این برنامه می توان در حوزهی مداخلات خواندن استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، طیبه، حسن زاده، سعید، و سبحانی، فرشته. (1399). بررسی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت های تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه در دانشآموزان نارساخوان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(3 )، 19-30. SID. https://sid.ir/paper/379705/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی طیبه، حسن زاده سعید، سبحانی فرشته. بررسی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت های تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه در دانشآموزان نارساخوان. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(3 ):19-30. Available from: https://sid.ir/paper/379705/fa

    IEEE: کپی

    طیبه رضایی، سعید حسن زاده، و فرشته سبحانی، “بررسی برنامه تربیت شنوایی بر ارتقاء مهارت های تحلیل واجی, تمیز شنیداری و تولید کلمه در دانشآموزان نارساخوان،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 3 ، pp. 19–30، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379705/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا