مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

534
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

617
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت، هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 50

چکیده

 هدف: اختلالات طیف اتیسم معمولا با اختلالات مهارت های حرکتی درشت, هماهنگی حرکتی بخصوص هماهنگی بینایی-حرکتی و اختلالات رفتاری همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی-تعاملی بر مهارت های حرکتی درشت, هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال در کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم بود. روش بررسی: 30 کودک 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم از دو مرکز آموزشی کودکان مبتلا به اتیسم در مشهد انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی علاوه بر برنامه آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز اتیسم, به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه 40 دقیقهای در بازی های ویدئویی-تعاملی شرکت کردند و گروه کنترل ویرایش Ulrich تنها به فعالیت های آموزشی و توانبخشی روزانه مرکز پرداختند. آزمودنیها با آزمون های بهره حرکتی درشت دوم, آزمون جاگذاری پیشآزمون, پسآزمون و آزمون پیگیری, ارزیابی شدند. داده ها با تحلیل واریانس با اندازه های تکراری, تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود معنیداری در مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم اما بین دو گروه در شدت علایم اختلال تفاوت, )p>0/ و دست داشتند و این اختلاف در آزمون پیگیری نیز پایدار بود ) 001. )p=0/ معناداری وجود نداشت ) 424 نتیجهگیری: استفاده از بازیهای ویدئویی-تعاملی استراتژی جدیدی برای بازی با کودکان اختلالات طیف اتیسم است که میتواند بر بسیاری از جنبههای این اختلال مانند مهارت های حرکتی درشت و هماهنگی چشم و دست تأثیر مثبتی داشته باشد, اما بررسی تأثیر این بازیها بر شدت علایم اختلال نیازمند پژوهشهای بیشتری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کیهانی، فاطمه، طاهری، حمیدرضا، سهرابی، مهدی، جباری نوقابی، مهدی، و خداشناس، عزت. (1399). تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت, هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، 9(3 )، 39-50. SID. https://sid.ir/paper/379706/fa

    Vancouver: کپی

    کیهانی فاطمه، طاهری حمیدرضا، سهرابی مهدی، جباری نوقابی مهدی، خداشناس عزت. تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت, هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد[Internet]. 1399؛9(3 ):39-50. Available from: https://sid.ir/paper/379706/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه کیهانی، حمیدرضا طاهری، مهدی سهرابی، مهدی جباری نوقابی، و عزت خداشناس، “تأثیر تمرینات منتخب ویدئویی_تعاملی بر مهارتهای حرکتی درشت, هماهنگی چشم و دست و شدت علایم اختلال کودکان 6 تا 9 سال مبتلا به اختلالات طیف اتیسم،” علوم پیراپزشکی و توانبخشی مشهد، vol. 9، no. 3 ، pp. 39–50، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379706/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا