مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

338
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

519
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش روان شناختی همراه با آرام سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی، اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 43

چکیده

 مقدمه: دیابت یکی از شایع ترین بیماری ها در دنیا می باشد. از طرفی, استرس, اضطراب وافسردگی جزء عوامل تشدیدکننده بیماری دیابت هستند. با توجه به عوارض روانی ناشی از دیابت و اهمیتی که آموزش برای مقابله با این عوارض دارد تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش روان شناختی همراه با آرام سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی, اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2 انجام شد. مواد و روش ها: در این کارآزمایی آموزشی شاهددار, 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند و سپس به صورت کاملا تصادفی به دو گروه مساوی آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون, 12 جلسه آموزش روان شناختی همراه با تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی هر هفته دو جلسه انجام شد و برای گروه شاهد مداخله ای صورت نگرفت. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه (دموگرافیک, اطلاعات مربوط به بیماری) و پرسش نامه DASS21 جمع آوری گردید و از آزمون های مجذور کای, فیشر, تی مستقل و آنالیز واریانس دو طرفه با اندازه گیری های مکرر برای تجزیه و تحلیل استفاده شد. یافته ها: بین میانگین نمرات استرس, اضطراب و افسردگی قبل, بلافاصله و پیگیری سه ماه گروه آزمون تفاوت معنی دار آماری وجود داشت (05/0>p) ولی در گروه شاهد تفاوت معنی دار آماری دیده نشد. نتیجه گیری: مداخله آموزشی روان شناختی به همراه تکنیک آرام سازی پیشرونده عضلانی می تواند موجب بهبود استرس, اضطراب و افسردگی شود. از این رو, نتیجه پژوهش, حمایتی تجربی برای درمان در جهت بهبود استرس, اضطراب و افسردگی را فراهم می نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرمهدی، اعظم، انصاری جابری، علی، شفیع پور، محمدرضا، و صیادی، احمدرضا. (1398). تاثیر آموزش روان شناختی همراه با آرام سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی, اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2. سلامت جامعه، 13(4 )، 32-43. SID. https://sid.ir/paper/379715/fa

    Vancouver: کپی

    میرمهدی اعظم، انصاری جابری علی، شفیع پور محمدرضا، صیادی احمدرضا. تاثیر آموزش روان شناختی همراه با آرام سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی, اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2. سلامت جامعه[Internet]. 1398؛13(4 ):32-43. Available from: https://sid.ir/paper/379715/fa

    IEEE: کپی

    اعظم میرمهدی، علی انصاری جابری، محمدرضا شفیع پور، و احمدرضا صیادی، “تاثیر آموزش روان شناختی همراه با آرام سازی پیشرونده عضلانی بر افسردگی, اضطراب و استرس بیماران دیابتی تیپ 2،” سلامت جامعه، vol. 13، no. 4 ، pp. 32–43، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button