مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

998
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,067
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی مدیریت بحران برای بخش عرضه گردشگری ایران؛ نمونه موردی: بحران شیوع ویروس کووید-19

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 89

چکیده

 با توجه به پیچیدگی های دنیای امروز, زندگی بشر دایما در معرض بحرانهای متفاوتی چون بحرانهای طبیعی, تروریستی و بیماری است. بحران, به طور ناگهانی و بدون برنامهریزی قبلی اتفاق میافتد و آثار مخربی با خود به همراه دارد. رویکرد نوین برای مواجهه با بحران, مدیریت آن است که عالوه بر کاهش اثرات و جبران خسارتهای آن, برای مواجهه احتمالی و تقویت و احیا و ارتقای سیستم برنامه ریزی میکند. یکی از این بحرانهایی که اخیرا جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده, ویروس همه گیر کووید-11 است. این بحران با توجه به ویژگیهایی که دارد, متمایز از بحرانهای دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحرانها صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است, به طوری که موجب توقف فعالیتهای گردشگری شده است. به دنبال توقف فعالیتهای گردشگری, بخش عرضه گردشگری کشور با چالشهای اساسی روبرو شده است؛ بنابراین, این پژوهش بر آن بوده است تا به منظور کمک به کسبوکارها برای مقابله با این بحران و چالشهای آن, الگوی ساختاری مدیریت بحران در صنعت گردشگری ایران ارایه دهد. این پژوهش, بر اساس هدف کاربردی, به لحاظ ماهیت, تبینی است و رویکرد کمی دارد. مدل استخراج شده از بخش کیفی طرح پژوهشی, توسط صاحبان کسب و کارهای گردشگری مراکز اقامتی, آژانسهای مسافرتی, حمل و نقل, خدمات گردشگری الکترونیک مورد سنجش قرار گرفت. بر این اساس, پرسشنامه به صورت آنالین و به روش نمونه گیری هدفمند در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساس حداقل نمونه 144 نمونه تعداد 143 پرسشنامه تکمیل شد و تایید یا رد الگوی ارایه شده توسط نرم افزار-Smart PLS و آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد سنجش قرار گرفت. طبق نتایج حاصل, الگوی ساختاری ارایه شده برای بخش عرضه در مواجه با بحران تایید شد. بر اساس این الگو برای بخش عرضه گردشگری کشور به منظور مواجهه با بحران در هر یک از مراحل قبل و حین و پس از بحران اهداف, راهبردها و اقدامات الزم تعیین شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن پور، محمود، شاهی، طاهره، و ارژنگ مهر، داود. (1399). الگوی مدیریت بحران برای بخش عرضه گردشگری ایران؛ نمونه موردی: بحران شیوع ویروس کووید-19. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 15(ویژه نامه )، 59-89. SID. https://sid.ir/paper/379873/fa

    Vancouver: کپی

    حسن پور محمود، شاهی طاهره، ارژنگ مهر داود. الگوی مدیریت بحران برای بخش عرضه گردشگری ایران؛ نمونه موردی: بحران شیوع ویروس کووید-19. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)[Internet]. 1399؛15(ویژه نامه ):59-89. Available from: https://sid.ir/paper/379873/fa

    IEEE: کپی

    محمود حسن پور، طاهره شاهی، و داود ارژنگ مهر، “الگوی مدیریت بحران برای بخش عرضه گردشگری ایران؛ نمونه موردی: بحران شیوع ویروس کووید-19،” مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، vol. 15، no. ویژه نامه ، pp. 59–89، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/379873/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا