مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

819
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جایگاه علم و عالمان در سیره امام علی (ع)

صفحات

 صفحه شروع 151 | صفحه پایان 168

کلیدواژه

امام علی(ع)Q2

چکیده

 زمینه و هدف در دین مبین اسلام تاکید ویژه ای بر علم آموزی و اهمیت آن شده است و درنتیجه عالمان و دانشمندان نیز در نظام اسلامی جایگاه والایی خواهند داشت. در این پژوهش سعی شده است تا جایگاه و اهمیت علم و عالمان در منظر و سیره امام علی (ع) تبیین گردد. روش پژوهش حاضر به شیوه توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نگاشته شده است. یافته ها و نتیجه گیری امیرالمومنین علی (ع) خود در زمره بزرگترین عالمان است که در بزرگداشت منزلت و جایگاه دانشمندان و علماء می کوشید و به آنان بها می داد و همواره عموم مردم را به دانش اندوزی تشویق و ترغیب می نمود و زمینه را برای آنان فراهم می کرد. برخی از دانشمندان و بنیانگذاران علوم مختلف در صدر اسلام, شاگردان بی واسطه و یا با یک نسل اختلاف, از شاگردان باواسطه آن حضرت به شمار می آیند. ازجمله شاگردان بی واسطه آن حضرت که جزو یاران خاص وی نیز بود, ابوالاسود دویلی و عبیدالله بن ابی رافع هستند. علی (ع) در به کارگیری کارگزاران حکومتی, افرادی را انتخاب می کرد که از جزو نخبگان و عالمان درجه یک عصر خویش بودند. ازجمله این افراد می توان به عبدالله بن عباس اشاره نمود که به «دانشمند امت» معروف بود و همچنین مالک اشتر که افزون بر نبوغ سیاسی و نظامی, جزو قاریان کوفه بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گراوند، مجتبی، و امرایی، محمد. (1399). جایگاه علم و عالمان در سیره امام علی (ع). بصیرت و تربیت اسلامی، 17(52 )، 151-168. SID. https://sid.ir/paper/380808/fa

    Vancouver: کپی

    گراوند مجتبی، امرایی محمد. جایگاه علم و عالمان در سیره امام علی (ع). بصیرت و تربیت اسلامی[Internet]. 1399؛17(52 ):151-168. Available from: https://sid.ir/paper/380808/fa

    IEEE: کپی

    مجتبی گراوند، و محمد امرایی، “جایگاه علم و عالمان در سیره امام علی (ع)،” بصیرت و تربیت اسلامی، vol. 17، no. 52 ، pp. 151–168، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/380808/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button