مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

296
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر ارتباط والد-فرزندی در خانواده های کولی ساکن میدان هرندی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 14 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه: کیفیت فرزندپروری عامل عمده ای در رشد و تکامل فرزندان می باشد که نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین همچنان که در خانواده های کولی موسوم به غربت شاهد آن هستیم, منجر به بروز مشکلات روحی و جسمی و اجتماعی در آینده فرزندان می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر رابطه والد-فرزندی بود. روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی قبل و بعد با گروه کنترل, 60 والد (مادر) دارای کودک 6-12 سال مشغول تحصیل در مدرسه صبح رویش (مخصوص کودکان کار) از بین خانواده های کولی (غربت) ساکن میدان هرندی شهر تهران که دارای معیار ورودی به پژوهش بودند انتخاب شدند در سال 1396 (بر اساس فرمول حجم نمونه برای قرارگیری در گروه کنترل و مداخله با تخصیص تصادفی). ابزار جمع آوری داده پرسشنامه مقیاس رابطه والد فرزندی فرم مربوط به مادر بود که به وسیله فرزندان و با کمک پژوهشگر قبل, بلافاصله و 6 ماه بعد از مداخله تکمیل شد, همچنین پرسشنامه جمعیت شناختی قبل از مداخله برای کسب اطلاعات از مادران و با کمک پژوهشگر تکمیل شد. 5 نفر از مادران بر اساس معیار انتخاب همتایان در پژوهش حاضر انتخاب و آموزش داده شدند. بعد از تشخیص توانایی آنان در ارائه مطالب توسط روانشناس گروه, همتایان آموزش دیده به مادران در گروه مداخله آموزش دادند. برای انجام مداخله مادران به 6 گروه تقسیم شدند و هر گروه به یک همتا برای آموزش داده شد. با توجه به اینکه جلسات هفتگی تشکیل می شد به هر گروه یک روز از هفته برای آموزش اختصاص داده شد که در مجموع طی دو ماه مداخله انجام شد. در جلسات تشکیل شده همتایان, پژوهشگران و روانشناس گروه هم حضور داشتند. آموزش مهارت فرزندپروری بر مبنای برنامه فرزندپروری مثبت در 4 کارگاه آموزشی 2 ساعته هفتگی به روش بحث گروهی و ایفای نقش به همراه 4 جلسه 2 ساعته هفتگی آموزش همزمان با آشپزی, جلسات دورهمی در خانه مادران به صرف صبحانه و یا هنگام تورهای زیارتی توسط همتایان انجام شد. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t مستقل و زوجی و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: آزمون t مستقل نشان داد, میانگین نمرات رابطه والد-فرزندی بین دو گروه قبل, 1 روز و 6 ماه بعد از مداخله اختلاف معناداری از نظر آماری با هم داشتند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش فرزندپروری توسط همتا بر بهبود ارتباط والد – فرزندی در خانواده های کولی مؤثر بوده است ولی این گروه همچنان نیاز به مداخلات آموزشی بیشتر و مداوم در زمینه مراقبت از فرزند و فرزندپروری به خصوص توسط افرادی که دانش لازم در این زمینه را دارند مانند پرستاران حرفه ای کودکان نیاز دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، زهرا، گودرزی، زهرا، زارعی، خدیجه، محمدی، محمدرضا، و حقانی، حمید. (1398). بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر ارتباط والد-فرزندی در خانواده های کولی ساکن میدان هرندی شهر تهران. پژوهش پرستاری، 14(5 )، 14-22. SID. https://sid.ir/paper/381832/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی زهرا، گودرزی زهرا، زارعی خدیجه، محمدی محمدرضا، حقانی حمید. بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر ارتباط والد-فرزندی در خانواده های کولی ساکن میدان هرندی شهر تهران. پژوهش پرستاری[Internet]. 1398؛14(5 ):14-22. Available from: https://sid.ir/paper/381832/fa

    IEEE: کپی

    زهرا فلاحی، زهرا گودرزی، خدیجه زارعی، محمدرضا محمدی، و حمید حقانی، “بررسی تأثیر آموزش مهارت فرزندپروری توسط همتا بر ارتباط والد-فرزندی در خانواده های کولی ساکن میدان هرندی شهر تهران،” پژوهش پرستاری، vol. 14، no. 5 ، pp. 14–22، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/381832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button