مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

688
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

431
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 65

چکیده

 مقدمه: افسردگی و اضطراب بر سرطان تأثیر منفی دارد, بنابراین ارزیابی و درمان آن در این بیماران حائز اهمیت است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان 14-8 سال مبتلا به سرطان در شش ماه نخست سال 1398 تشکیل دادند که برای درمان در بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بستری بودند؛ که 45 نفر به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی ساده در دو گروه آزمون و یک گروه کنترل )هر گروه 15 نفر( قرار گرفتند. از تمامی آزمودنی ها قبل و پس از اتمام درمان آزمون اضطراب اسپنس و افسردگی بارلسون گرفته شد. گروه های آزمون تحت مداخله موسیقی درمانی و نوشتن درمانی قرار گرفتند, اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت ننمودند. دادههای بدست آمده با آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد موسیقی درمانی و نوشتن درمانی بر افسردگی و اضطراب دانش آموزان مبتلا به سرطان مؤثر بود, همچنین بین اثرگذاری دو شیوه درمان تفاوت معنیداری وجود نداشت ) 001 / 0 > P. ) نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش, از موسیقی درمانی و نوشتن درمانی میتوان به عنوان درمان مکمل, غیر دارویی و روشهایی کارآمد برای کاهش اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ناصری، پریسا، شیرازی، محمود، و ثناگوی محرر، غلامرضا. (1399). مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 7(1 )، 55-65. SID. https://sid.ir/paper/382172/fa

    Vancouver: کپی

    ناصری پریسا، شیرازی محمود، ثناگوی محرر غلامرضا. مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1399؛7(1 ):55-65. Available from: https://sid.ir/paper/382172/fa

    IEEE: کپی

    پریسا ناصری، محمود شیرازی، و غلامرضا ثناگوی محرر، “مقایسه اثربخشی دو درمان مبتنی بر موسیقی و نوشتن بر میزان اضطراب و افسردگی دانش آموزان مبتلا به سرطان،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 7، no. 1 ، pp. 55–65، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button