مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

681
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 148

چکیده

 اهداف: افت تحصیلی یکی از مشکلات عمده ای است که نه تنها باعث افزایش هزینه بلکه موجب مشکلات روحی-روانی دانشجویان نیز می گردد. هدف از این مطالعه بررسی علل افت تحصیلی و تعیین نقش این عوامل در بین دانشجویان دانشکده های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده است. روش ها: مطالعه حاضر از نوع مقطعی-تحلیلی می باشد که بر روی 497 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و آموزشی دانشجویان ورودی پنج نیمسال متوالی از سال 1391 تا 1393 از طریق سیستم آموزش دانشکده های تابعه و پرسشنامه جمع آوری گردید. داده ها با استفاده آزمونهای آماری استاندارد در نرم افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بیشترین افت تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کمترین آن در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه ای به دست آمد. اختلاف معنادار بین جنسیت و سن با افت تحصیلی نشان داده شد به طوری که میانگین افت تحصیلی در تمامی سطوح درگروه پسران بیش از دختران بوده است (P< 0. 05). اثر عواملی مانند فاصله زمانی میان اخذ دیپلم تا ورود به دانشگاه, تاهل و رشته تحصیلی برافت تحصیلی معنادار بوده, درحالیکه ارتباط معنادار بین متغیرهای سطح تحصیلات والدین, امکانات کمک آموزشی, تعداد فرزندان, سابقه بیماری های خاص, اشتغال و شرایط اقتصادی دانشجو یافت نشد. نتیجه گیری: این پژوهش لزوم توجه هر چه بیشتر بر تناسب تعداد دانشجویان پذیرفته شده در هر رشته تحصیلی با نیازهای واقعی جامعه و استفاده موثر از مشاوره های دانشجویی در جهت پیشرفت تحصیلی را متذکر می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پارسی، بهزاد، متولی حقی، فرزاد، ملک زاده شفارودی، مجید، اسلامی فر، معصومه، و بریمانی، خدیجه. (1397). بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 11(3 )، 143-148. SID. https://sid.ir/paper/382216/fa

    Vancouver: کپی

    پارسی بهزاد، متولی حقی فرزاد، ملک زاده شفارودی مجید، اسلامی فر معصومه، بریمانی خدیجه. بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1397؛11(3 ):143-148. Available from: https://sid.ir/paper/382216/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد پارسی، فرزاد متولی حقی، مجید ملک زاده شفارودی، معصومه اسلامی فر، و خدیجه بریمانی، “بررسی میزان افت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه علوم پزشکی مازندران،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 11، no. 3 ، pp. 143–148، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382216/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button