مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,744
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,800
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 106

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن - موران و وولفولک, 2001) است. بدین منظور, ساختار عاملی و پایایی مقیاس ذکر شده در یک نمونه 252 نفری از معلمان دوره های ابتدایی و متوسطه (128 زن و 124 مرد) که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند, مورد واکاوی قرار گرفت. جهت بررسی روایی, از روش تحلیل عاملی اکتشافی توام با چرخش واریماکس استفاده شد. شاخص های مرتبط با کفایت نمونه و متغیرها جهت تحلیل عاملی, رضایت بخش بود. پس از انجام تحلیل عاملی, سه عامل خود کارآمدی در درگیر کردن دانش آموزان در امور تحصیلی, خودکارآمدی در روش های تدریس و خود کارآمدی در مدیریت کلاس, استخراج شد, که حدود 54.17 درصد از واریانس کل خودکارآمدی معلم را تبیین می کردند. بررسی پاپایی پرسشنامه نیز, آلفای برابر با0.83  را به دست داد. نتایج کلی پژوهش نشان داد, که پرسشنامه خودکارآمدی معلم, جهت سنجش ابعاد خودکارآمدی معلمان مناسب بوده و می تواند نیازهای موجود را بر طرف نماید. همچنین یافته ها, به برتری معنادار خودکارآمدی معلمان دوره ابتدایی نسبت به معلمان دوره متوسطه اشاره داشت. تبیین تفاوت معنادار بین خودکارآمدی معلمان دوره های ابتدایی و متوسطه, بحث از جنبه های نظری و عملی یافته ها و ارایه پیشنهادهایی برای پژوهش بیشتر, پایان بخش مقاله حاضر می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسین چاری، مسعود، سماوی، سیدعبدالوهاب، و محمدی، مژگان. (1389). بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 2(2 (پیاپی 2-59))، 85-106. SID. https://sid.ir/paper/382667/fa

    Vancouver: کپی

    حسین چاری مسعود، سماوی سیدعبدالوهاب، محمدی مژگان. بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1389؛2(2 (پیاپی 2-59)):85-106. Available from: https://sid.ir/paper/382667/fa

    IEEE: کپی

    مسعود حسین چاری، سیدعبدالوهاب سماوی، و مژگان محمدی، “بررسی شاخص های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 2، no. 2 (پیاپی 2-59)، pp. 85–106، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382667/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا