مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

869
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

679
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی مهارت ها و نگرش های شغلی دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 174

چکیده

 هدف هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال, نگرش و مهارت های شغلی دانش آموختگان سال های 1386-1382 رشته تربیت بدنی دانشگاه گیلان است. روش شناسی نمونه آماری برابر با جامعه آماری (340 نفر) بودند, اما تعداد 271 نفر به پرسشنامه های ویژگی های فردی, نگرش شغلی جاکو (Jacko, 2004) و میزان تناسب محتوای دروس با نیازهای بازار کار پاسخ دادند. روایی این ابزارها توسط 11 نفر از اساتید تربیت بدنی تایید و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نگرش شغلی و تناسب محتوای دروس به ترتیب 90/0 r= و 89/0 r= برآورد شد. یافته ها نتایج آزمون خی دو نشان داد که زنان نسبت به مردان (λ 2= 25; P=. 001) و دانش آموختگان کارشناسی ارشد به طور معنی داری بیشتر از سایر دانش آموختگان (λ 2= 26. 83; P=. 001) در مشاغل مرتبط با رشته تربیت بدنی مشغول به کار شده اند. بر اساس نتایج آزمون یومن ویتنی, نگرش دانش آموختگان شاغل مرتبط با رشته تربیت بدنی (دانش آموختگان سال 1384) به ابعاد اهمیت وظیفه (P=. 009), تنوع مهارت (P=. 001), تخصص (P=. 03), حل مسئله (P=. 001) و کل نگرش شغلی (P=. 001) مثبت بود؛ و دانش آموختگان شاغل غیر مرتبط با رشته فقط در ابعاد هویت وظیفه (P=. 001) و استقلال (P=. 004) نگرش مثبت تری داشتند. علاوه بر این, دانش آموختگانی که شغل مرتبط با رشته تربیت بدنی داشتند در کار داوطلبانه (λ 2= 14. 28; P=. 001) و کارت مربیگری (λ 2= 14. 54; P=. 001) از سایر دانش آموختگان مهارت بیشتری کسب کرده بودند. نتیجه گیری به نظر می رسد که ظرفیت اشتغال دانش آموختگان تربیت بدنی دانشگاه گیلان بالاست؛ و آن ها توانسته اند مهارت های شغلی مناسبی را در خلال تحصیل کسب و نگرش مثبتی نسبت به حرفه خود بعد از اشتغال پیدا کنند

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی نژاد، رحیم، برومند، محمدرضا، نتاج، سهیلا، و لقمانی، محسن. (1398). بررسی مهارت ها و نگرش های شغلی دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان. مدیریت و توسعه ورزش، 8(2 (پیاپی18) )، 159-174. SID. https://sid.ir/paper/382979/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی نژاد رحیم، برومند محمدرضا، نتاج سهیلا، لقمانی محسن. بررسی مهارت ها و نگرش های شغلی دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان. مدیریت و توسعه ورزش[Internet]. 1398؛8(2 (پیاپی18) ):159-174. Available from: https://sid.ir/paper/382979/fa

    IEEE: کپی

    رحیم رمضانی نژاد، محمدرضا برومند، سهیلا نتاج، و محسن لقمانی، “بررسی مهارت ها و نگرش های شغلی دانش آموختگان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان،” مدیریت و توسعه ورزش، vol. 8، no. 2 (پیاپی18) ، pp. 159–174، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/382979/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button