مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

675
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

605
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران از خدمات دندانپزشکی(DSQ)

صفحات

 صفحه شروع 349 | صفحه پایان 358

چکیده

 مقدمه و اهداف: هدف: از این مطالعه بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه بین المللی رضایت بیماران از خدمات دندانپزشکی است. روش کار: پس از اطمینان از صحت ترجمه فارسی پرسشنامه, تعیین روایی صوری و محتوا با استفاده از 10 نفر از بیماران و 10 نفر از متخصصین به روش سنجش کیفی و کمی انجام شد. روایی سازه در یک مطالعه مقطعی با حضور 300 نفر از بیماران مراجعه کننده به کلینیک های سطح شهر بررسی شد و حیطه های موثر بر رضایت استخراج گردید. به منظور تجزیه وتحلیل اطلاعات در مطالعه حاضر از نرم افزار SPSS نسخه 21, آمار توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها: پس از انجام تغییراتی در برخی از سوالات روایی صوری و محتوای پرسشنامه تایید شد. تحلیل عاملی اکتشافی منجر به کشف 7 حیطه در رضایت سنجی شد که این حیطه ها درمجموع 3/61 درصد از واریانس کل را تبیین کرده بود. حیطه ها شامل کیفیت کار دندان پزشکان, کیفیت خدمت رسانی, سهولت و موجود بودن خدمات, کنترل درد, هزینه, همدلی و مسئولیت پذیری دندان پزشک و دسترسی بود. همبستگی هر حیطه با نمره کل بالای 4/0 و میانگین رضایت کلی1/9 ± 6/60 به دست آمد. آلفای کرونباخ ابزار 74/0 به دست آمد. نتیجه گیری: پرسشنامه مذکور از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و برای تعیین میزان رضایت سنجی ابزاری مناسب و کاربردی است. حیطه ها به میزان قابل قبولی رضایت کلی بیماران را تبیین می نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طحانی، بهاره، نجیمی، آرش، فاضل، مهدی، و صلواتی، مینو. (1397). تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران از خدمات دندانپزشکی(DSQ). مجله اپیدمیولوژی ایران، 14(4 )، 349-358. SID. https://sid.ir/paper/383150/fa

    Vancouver: کپی

    طحانی بهاره، نجیمی آرش، فاضل مهدی، صلواتی مینو. تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران از خدمات دندانپزشکی(DSQ). مجله اپیدمیولوژی ایران[Internet]. 1397؛14(4 ):349-358. Available from: https://sid.ir/paper/383150/fa

    IEEE: کپی

    بهاره طحانی، آرش نجیمی، مهدی فاضل، و مینو صلواتی، “تعیین پایایی و روایی نسخه فارسی پرسشنامه رضایت بیماران از خدمات دندانپزشکی(DSQ)،” مجله اپیدمیولوژی ایران، vol. 14، no. 4 ، pp. 349–358، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383150/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button