مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,010
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

908
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک شده، سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: دیابت بارداری از شایع ترین مشکلات بهداشتی دوران بارداری است که گاهی باعث ایجاد ناتوانی, مرگ ومیر و دیابت نوع دو می گردد. آموزش خودمراقبتی در بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت موثر است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش زنان مبتلا به دیابت بارداری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر زاهدان در سال 1398 بودند که 50 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 6 جلسه 60 دقیقه ای آموزش خودمراقبتی دریافت کرد و گروه کنترل به غیر از آموزش های روتین آموزشی ندید. ابزارهای پژوهش پرسشنامه های استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی دیابت بودند. داده ها با آزمون های مجذور کای, t مستقل و آنالیز کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون از نظر استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی تفاوت معنی داری نداشتند, اما در مرحله پس آزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معنی داری داشتند (001/0>p). آموزش خودمراقبتی باعث کاهش معنی دار استرس ادراک شده و افزایش معنی دار سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری شد (001/0>p). نتیجه گیری: نتایج حاکی از تاثیر آموزش خودمراقبتی بر کاهش استرس ادراک شده و افزایش سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی بود. بنابراین, برنامه ریزی برای آموزش خودمراقبتی دیابت به زنان مبتلا به دیابت بارداری جهت بهبود ویژگی های مرتبط با سلامت ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کربلایی هرفته، فاطمه صغری، کرمی مهاجری، زهرا، و کیا، سمانه. (1399). تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری. سلامت جامعه، 14(2 )، 30-39. SID. https://sid.ir/paper/383162/fa

    Vancouver: کپی

    کربلایی هرفته فاطمه صغری، کرمی مهاجری زهرا، کیا سمانه. تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری. سلامت جامعه[Internet]. 1399؛14(2 ):30-39. Available from: https://sid.ir/paper/383162/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه صغری کربلایی هرفته، زهرا کرمی مهاجری، و سمانه کیا، “تاثیر آموزش خودمراقبتی بر استرس ادراک شده, سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی در زنان مبتلا به دیابت بارداری،” سلامت جامعه، vol. 14، no. 2 ، pp. 30–39، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button