مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

967
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

327
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه متن و تصویر در کتاب های انگلیسی «vision» بر اساس نشانه-معناشناسی گفتمانی

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 176

چکیده

 مقاله حاضر, به بررسی چگونگی پیوند میان متن تصویری و نوشتاری در کتاب های درسی زبان انگلیسی ویژن, می پردازد. به این منظور, از روش نشانه معناشناسی گفتمانی و نشانه شناسی اجتماعی کرس و ون لیوون (Kress & Van Leeuwen, 2006[1996])-متاثر از آثار و نگرش مایکل هلیدی (Halliday, 1994) و به ویژه سه نقش اصلی زبانی مورد نظرش-بهره گرفته شد. پیوسته این مساله وجود دارد که چگونه بهره گیری از متن های چند نمایی در کتاب های درسی, به ویژه کتاب های زبان انگلیسی, سبب سرعت بخشیدن به انتقال مفاهیم و ایجاد انگیزه در فرآیند آموزش می گردد. همچنین, بهره گیری از این متن ها, فرایند یادگیری و آموزش مطالب را بهبود می بخشد. این مقاله, با بررسی متن های تصویری و نوشتاری می کوشد تا دریابد تصویرها و متن های کتاب های زبان انگلیسی ویژن, تا چه اندازه با الگوهای سه فرانقش طراحی بصری, معنای بازنمودی, تعاملی و ترکیبی همخوانی دارند. همچنین, چگونه همپوشانی متن های تصویری و نوشتاری, فرایند انتقال معنا و دست یابی به مفهوم مورد نظر آموزشی را فراهم می کند. هدف این پژوهش, بررسی رابطه متن های تصویری و نوشتاری است. چرا که چگونگی گزینش متن های تصویری همخوان با نوشتار, در کتاب های زبان انگلیسی, سبب افزایش درک معنایی دانش آموزان و ارایه محتوای معنادار و قابل فهم می گردد. در این راستا, کارکردهای متفاوت گفتمانی, اجتماعی, فرهنگی و عاطفی تصویرها بررسی شدند. یافته های پژوهش, نشان داد که نبود همپوشانی لازم میان متن تصویری و نوشتاری, آموزش و انتقال معنا را دچار اشکال کرده و در نتیجه هدف مورد نظر آموزش به دست نیامده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    تنهایی اهری، نسرین، عامری، حیات، عامری، علیرضا، و شعیری، حمیدرضا. (1399). رابطه متن و تصویر در کتاب های انگلیسی «vision» بر اساس نشانه-معناشناسی گفتمانی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 12(37 )، 149-176. SID. https://sid.ir/paper/383223/fa

    Vancouver: کپی

    تنهایی اهری نسرین، عامری حیات، عامری علیرضا، شعیری حمیدرضا. رابطه متن و تصویر در کتاب های انگلیسی «vision» بر اساس نشانه-معناشناسی گفتمانی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1399؛12(37 ):149-176. Available from: https://sid.ir/paper/383223/fa

    IEEE: کپی

    نسرین تنهایی اهری، حیات عامری، علیرضا عامری، و حمیدرضا شعیری، “رابطه متن و تصویر در کتاب های انگلیسی «vision» بر اساس نشانه-معناشناسی گفتمانی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 12، no. 37 ، pp. 149–176، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button