Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

520
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 426 | صفحه پایان 438

چکیده

 زمینه و هدف: ذهن آگاهی یک سازه چند بعدی است و ابعاد مختلف آن می تواند بر کاهش و بهبود علایم و نشانه های جسمانی و هیجانی در افراد مبتلا به اختلالات مختلف نقش مهمی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر, تعیین ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان بود. روش و مواد: روش این پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل عاملی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در نیم سال اول تحصیلی 98-1397 در حال تحصیل بودند که تعداد 473 نفر به روش در دسترس انتخاب شدند. برای به دست آوردن داده ها از پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی و مقیاس بهوشیاری استفاده شد و داده ها با استفاده از روش های ضریب همبستگی و تحلیل عاملی اکتشافی و نرم افزار آماری SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن شرکت کنندگان پسر (6/2) 25/1و دختر (5/4) 23/8سال بود. پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی از سه مولفه تشکیل شده است. میانگین (انحراف معیار) مولفه درک همراه با بینش و تمرکز زدایی فعال (9/5) 52/3, مولفه آگاهی از تجارب درونی و بیرونی (6/5) 48/7, مولفه عمل با آگاهی, پذیرش و جهت گیری بدون قضاوت (5/9) 26/4و ضریب آلفای کرونباخ آن به ترتیب 0/85, 720 و 0/61 به دست آمد. میانگین (انحراف معیار) نمره کل پرسشنامه برابر با (14/8) 127/5و ضریب آلفای کرونباخ آن 0/90 بود. هر سه مولفه پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی به همراه نمره کل آن به صورت مثبت با نمرات پرسشنامه ذهن آگاهی (MAAS) همبسته اند (0/01>P). نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان از همسانی درونی و روایی همگرای مناسبی برخوردار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گل پروری، المیرا، و ثابت، مهرداد. (1398). ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان. سلامت اجتماعی، 6(4 )، 426-438. SID. https://sid.ir/paper/383256/fa

    Vancouver: کپی

    گل پروری المیرا، ثابت مهرداد. ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان. سلامت اجتماعی[Internet]. 1398؛6(4 ):426-438. Available from: https://sid.ir/paper/383256/fa

    IEEE: کپی

    المیرا گل پروری، و مهرداد ثابت، “ساختار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسشنامه جامع تجارب ذهن آگاهی در دانشجویان،” سلامت اجتماعی، vol. 6، no. 4 ، pp. 426–438، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا