مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

399
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 58

چکیده

 مقدمه: امروزه, مراقبت از جمعیت روبه رشد سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مدیریت سلامت سالمندان, نیازمند شناسایی وضعیت دانش و نگرش موجود و بازنگری در برنامه های آموزشی است در این راستا, پژوهش حاضر با هدف مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی انجام شد. روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که با همکاری 403 دانشجوی پرستاری و 446 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال 1398 انجام یافت. نمونه گیری از دانشجویان و پرستاران به ترتیب به روش سرشماری و تصادفی طبقه ای از نوع نسبتی صورت گرفت. دانش و نگرش دانشجویان و پرستاران پیرامون سالمندی به ترتیب با استفاده از ابزارهایFAQ و KOP به روش خودگزارشی مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه تجلیل داده ها در نرم افزار 16 SPSS V. و با استفاده از آزمون های تی مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون انجام شد. یافته ها: میانگین نمره دانش و نگرش در گروه دانشجویان به ترتیب 95/2± 91/10 و07/13 ± 04/143و در گروه پرستاران02/3 ± 72/10 و 15/12± 57/143 بود. تنها میانگین نمره دانش دانشجویان, در بعد روانی اجتماعی به لحاظ آماری بیشتر از پرستاران بود (03/0=P). و پرستاران در بعد قدردانی نگرش مثبت تری به سالمندان داشتند (02/0=P). نتیجه گیری: یافته ها حاکی از این است که برنامه های آموزشی دانشگاه ها و برنامه های ضمن خدمت ارایه شده در بیمارستان ها درزمینه سالمندی غنی نبوده و نتوانسته اند دانش دانشجویان و پرستاران را در این زمینه به سطح مطلوب برسانند. لذا با توجه به رشد پدیده سالمندی در جامعه, تجدیدنظر در برنامه های آموزشی موجود یک پیشنهاد جدی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پاک پور، وحید، اللهویردی ممقانی، رامش، و کیانیان، تکتم. (1399). مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398. سالمند شناسی، 4(4 )، 48-58. SID. https://sid.ir/paper/383397/fa

Vancouver: کپی

پاک پور وحید، اللهویردی ممقانی رامش، کیانیان تکتم. مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398. سالمند شناسی[Internet]. 1399؛4(4 ):48-58. Available from: https://sid.ir/paper/383397/fa

IEEE: کپی

وحید پاک پور، رامش اللهویردی ممقانی، و تکتم کیانیان، “مقایسه دانش و نگرش دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل پیرامون حقایق دوران سالمندی در سال 1398،” سالمند شناسی، vol. 4، no. 4 ، pp. 48–58، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383397/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button