مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

976
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر پایه مساله بر یادگیری و یادداری دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 مقدمه: سیستم خدمات مراقبتهای بهداشتی نیازمند پرستارانی است که دارای تفکر خلاق، و حد بالایی از مهارتهای گفتاری، نوشتاری و یادگیری باشند تا بتوانند ان دسته از مشکلات موجود در جامعه را که فاقد هر گونه راه حل استاندارد می باشند، حل نمایند. این مهارتها از طریق یادگیری مطلوب نحوه برخورد با مشکلات کسب می شوند. این امر موجب مورد توجه قرار گرفتن روش یادگیری بر پایه مساله، در چند سال اخیر گشته است. زیرا اعتقاد بر این است که این روش به یادگیری فعال، خلاق و متفکرانه در تمام طول زندگی کمک کرده و موجب توسعه مهارتهای ارتباطی، همکاری بین گروهی و خود ارزیابی می شود.روشها: پژوهشگر با درک از اهمیت، فواید و مشکلات روش یادگیری بر پایه مساله و همچنین مشاهده عدم اجرای برخی از اصول فرار گرفته دروس نظری طی تحصیلات دانشگاهی در بالین مددجویان، اقدام به انجام تحقیقی از نوع نیمه تجربی در زمینه مقایسه تاثیر آموزش به "روش سخنرانی" با "روش یادگیری بر پایه مساله" بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پرستاری نموده است. در این مطالعه تمامی دانشجویان ترم 4 پرستاری پیوسته (29 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی رشت به عنوان نمونه های تحقیق انتخاب شده و به طور تصادفی به 2 گروه آزمون (15 نفر دریافت کننده آموزش به روش یادگیری بر پایه مساله) و گروه شاهد (14 نفر دریافت کننده آموزش به روش سخنرانی) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده های این مطالعه پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات امتحانی بود که بخش دوم آن بر طبق اهداف رفتاری درس بیماریها و پرستاری خون تدوین گردیده بود.یافته ها: نتایج آزمونهای آماری نشان داد که گروه آزمون و شاهد از نظر معدل دیپلم، معدل ترم قبل، سن و دانسته های اولیه همگون بوده و از نظر وضعیت تاهل، محل سکونت و درآمد خانواده اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند. نتایج آزمون تی زوج نشان دادند که فرضیه اول، یعنی "روش آموزش سخنرانی بر میزان یادگیری موثر است" (با 29/8 = t و 13 = df)، فرضیه دوم، یعنی " آموزش به روش سخنرانی بر میزان یادداری دانشجویان موثر است" (با 87/6=t و 13=df)، فرضیه سوم، یعنی "روش یادگیری بر پایه مساله بر میزان یادگیری موثر است" (با 45/10=t و 14=df) و فرضیه چهارم یعنی "روش یادگیری بر پایه مساله بر میزان یادداری موثر است" (با 1/12=t و 14=df) مورد تایید قرار گرفت. اما در ارتباط با فرضیه پنجم یعنی "تاثیر روش سخنرانی بر میزان یادگیری دانشجویان بیش از روش یادگیریی بر پایه مساله است اختلاف آماری معنی داری دا نشان نداد. هر چند که میانگین تفاضل نمرات قبل و یک هفته پس از آموزش در روش سخنرانی بیش از روش یادگیری بر پایه مساله بود (75/3+/- 14/8 در مقابل 9/2+/= 93/7). همچنین در رابطه با فرضیه ششم، یعنی تاثیر روش یادگیری بر پایه مساله بر میزان یادداری دانشجویان بیش از روش سخنرانی است. اختلاف معنی داری مشاهده نشد. هر چند که میانگین تفاضل نمرات قبل و سه هفته بعد از آموزش در گروه آزمون بیش از گروه شاهد بود (09/3+/-2/3 در گروه آزمون در مقابل 19/4+/- 93/0 در گروه شاهد) بنابراین فرضیه های 5 و 6 مورد تایید قرار نگرفت.نتیجه: یافته های این پژوهش در کل نشانگر تاثیر هر دو روش اموزشی بر یادگیری و یادداری نمونه های پژوهش است. پژوهشگر پیشنهاد می دهد که این تحقیق با تعداد نمونه های بیشتر و در هفته های آغازین نیمسال تحصیلی (این تحقیق در نیمه دوم ترم انجام شد که قاعدتا دانشجویان خود را برای امتحانات پایانی آماده می کنند) انجام گیرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بقایی لاکه، مژگان. (1381). مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر پایه مساله بر یادگیری و یادداری دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه))، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/383823/fa

    Vancouver: کپی

    بقایی لاکه مژگان. مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر پایه مساله بر یادگیری و یادداری دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1381؛2(2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/383823/fa

    IEEE: کپی

    مژگان بقایی لاکه، “مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی با یادگیری بر پایه مساله بر یادگیری و یادداری دانشجویان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 2، no. 2 (پیاپی 8) (ویژه نامه)، pp. 0–0، 1381، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383823/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا