مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,078
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین معیارهای معتبر برای ارزشیابی آموزش بالینی و تدریس نظری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه:برای ارتقای کیفیت وضعیت آموزشی, ارزیابی شیوه آموزش بالینی و تدریس نظری و پس خوراند آن به مدرسین برای رفع ایرادات, از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ارزشیابی, زمانی می توان به نتایج اعتماد نموده اطلاعات گردآوری شده از صحت و دقت کافی برخوردار باشد. شرط لازم برای تحقق آن وجود ابزارهای دقیقه برای جمع آوری اطلاعات می باشد. تهیه و تنظیم فرمهای معتبر و پایا برای ارزیابی شیوه تدریس نظری و آموزش بالینی که در عین حال سوالات فرمها, وزنی متناسب با اهمیت آنها داشته باشد, هدف این پژوهش بود. روشها:فهرستهای وارسی جداگانه ای برای ارزشیابی دانشجویان از تدریس تئوری و بالینی مدرسین, مدیران گروه از مدرسین, روسای دانشکده ها از معاونین و مدیران گروه, طراحی و حیطه های کار آن تعریف گردید.با استفاده از نظریات کارشناسان, ضرایب اعتبار به روش دلفی و وزنهای گزینه ها به روش میانگین محصور شده (Trim mean) محاسبه گردید. یافته ها: پرسشنامه های ارزشیابی اعضای هیات علمی, شامل حیطه های مختلف: نظر, شیوه تدریس, تسلط علمی و ارزشیابی می باشند. طولانی ترین فرمها 17 گزینه (برای تدریس نظری و عملی اساتید) و کوتاهترین آنها 8 گزینه (برای آموزش کارآموزی دانشکده داروسازی) داشت. بیشترین ضریب اعتبار 0.07±0.9 و کمترین 0.03± 83/0/0 محاسبه شد. مهمترین گزینه در آموزش تئوری, تسلط علمی اساتید و در آموزش بالینی, نظم بود. بحث: تهیه لیستهای وارسی برای بررسی دستیابی به اهداف آموزشی ضروری است وباید با دقت و صحت کافی انجام شود. با توجه به متغیر بودن شرایط آموزشی, تجدید نظر مستمر در گزینه های فرمها توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ادهمی، اشرف، حق دوست، علی اکبر، درویش مقدم، صدیف، شکیبی، محمدرضا، و نوحی، عصمت. (1379). تعیین معیارهای معتبر برای ارزشیابی آموزش بالینی و تدریس نظری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 1(2 (پیاپی 2))، 24-30. SID. https://sid.ir/paper/384011/fa

    Vancouver: کپی

    ادهمی اشرف، حق دوست علی اکبر، درویش مقدم صدیف، شکیبی محمدرضا، نوحی عصمت. تعیین معیارهای معتبر برای ارزشیابی آموزش بالینی و تدریس نظری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1379؛1(2 (پیاپی 2)):24-30. Available from: https://sid.ir/paper/384011/fa

    IEEE: کپی

    اشرف ادهمی، علی اکبر حق دوست، صدیف درویش مقدم، محمدرضا شکیبی، و عصمت نوحی، “تعیین معیارهای معتبر برای ارزشیابی آموزش بالینی و تدریس نظری اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2)، pp. 24–30، 1379، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384011/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button