مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار

صفحات

 صفحه شروع 202 | صفحه پایان 209

چکیده

 زمینه و هدف انسان ها با قدرت اندیشه انتقادی به دنیا نمی آیند و این قابلیت را به طور طبیعی بیش از اندازه ای که برای زنده ماندن نیاز دارند, کسب نمی کنند. بسیاری از انسان ها هیچ گاه آن را یاد نمی گیرند. در حالی که این روش به سادگی با استفاده از مربیان خبره آموزش داده می شود. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش فرایند پرستاری بر کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی دانشجویان انجام شد. روش بررسی این مطالعه به صورت تجربی روی 40 نفر از دانشجویان ترم سه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد که به طور تصادفی به دو گروه 20 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار پژوهش, پرسش نامه مربوط به اطلاعات جمعیت شناختی, کیفیت مراقبت پرستاری و تفکر انتقادی بود. کارگاه آموزشی فرایند پرستاری مبتنی بر تفکر انتقادی در سه روز در گروه آزمون اجرا شد. نمره تفکر انتقادی دانشجویان و کیفیت مراقبت از دید بیماران قبل و بعد از مداخله در دو گروه اندازه گیری شد. یافته ها بین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله و کنترل, قبل از مداخله اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. نتایج بیانگر اختلاف معنی دار آماری در میزان نمره تفکر انتقادی بین گروه مداخله (3/35± 39/99) و کنترل(2/3± 24/19) و نمره کیفیت مراقبت در گروه مداخله (3/4± 37/56) و کنترل (2/2± 83/25) بعد از اجرای مداخله بود. میانگین نمره تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری در گروه مداخله بعد از اجرای کارگاه آموزشی افزایش چشمگیری پیدا کرد. نتیجه گیری از آنجا که اجرای کارگاه آموزشی توانسته است تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت پرستاری را افزایش دهد؛ بنابراین, می توان گفت, تغییر در فرایند آموزش و به کار گیری تفکر انتقادی در محوری ترین کار پرستار, یعنی فرایند پرستاری, دانشجویان و پرستاران را قادر می کند تا مراقبت پرستاری را با کیفیت بهتری انجام دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهادر، راضیه سادات، سبزواری، سکینه، و نوحی، عصمت. (1397). تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار. بالینی پرستاری و مامایی، 7(3 )، 202-209. SID. https://sid.ir/paper/384285/fa

    Vancouver: کپی

    بهادر راضیه سادات، سبزواری سکینه، نوحی عصمت. تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار. بالینی پرستاری و مامایی[Internet]. 1397؛7(3 ):202-209. Available from: https://sid.ir/paper/384285/fa

    IEEE: کپی

    راضیه سادات بهادر، سکینه سبزواری، و عصمت نوحی، “تاثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی و کیفیت مراقبت خلاقانه از بیمار،” بالینی پرستاری و مامایی، vol. 7، no. 3 ، pp. 202–209، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button