مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,413
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 83

چکیده

 هدف پژوهش بررسی ساختار عاملی, پایایی, روایی و روایی تشخیصی «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» در سه گروه کودکان بهنجار و مبتلایان به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و اختلال سلوک بوده است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش, 360 نفر (180 پسر و 180 دختر) از کودکان مقطع ابتدایی شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای؛ 30 کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و 12 کودک مبتلا به اختلال سلوک از کلینیک های روانشناسی و روانپزشکی شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» و «پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)» بودند. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس بیانگر وجود 3 عامل (زیرمقیاس های زورگویی, قربانی و رفتار مطلوب اجتماعی) در این مقیاس بود که در مجموع 37.2 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ در گروه بهنجار در سه زیرمقیاس مطلوب و معنادار بدست آمد. نتایج حاصل از بررسی روایی همگرا حاکی از آن بود که «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» همگرایی بالایی را با «فرم کوتاه پرسشنامه سنجش ارزیابی روابط با همگنان (BPEI)» دارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) نیز بیانگر آن بود که بین سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد. ویژگی مقیاس در مورد گروه بهنجار 80 درصد و حساسیت مقیاس در تشخیص گروه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی 33 درصد و در گروه کودکان مبتلا به اختلال سلوک 58 درصد محاسبه شد. بر اساس یافته بدست آمده می توان گفت «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» ابزاری معتبر برای کاربرد در پژوهش های روانشناختی و فعالیت های بالینی است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

طباییان، سیده راضیه، امیری، شعله، و مولوی، حسین. (1390). بررسی ساختار عاملی, پایایی, روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ). مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 3(2 (پیاپی 2-61))، 63-83. SID. https://sid.ir/paper/384338/fa

Vancouver: کپی

طباییان سیده راضیه، امیری شعله، مولوی حسین. بررسی ساختار عاملی, پایایی, روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ). مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1390؛3(2 (پیاپی 2-61)):63-83. Available from: https://sid.ir/paper/384338/fa

IEEE: کپی

سیده راضیه طباییان، شعله امیری، و حسین مولوی، “بررسی ساختار عاملی, پایایی, روایی همگرا و روایی تشخیصی مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 3، no. 2 (پیاپی 2-61)، pp. 63–83، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384338/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button