مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

862
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

845
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعه کیفی بر روی دانشجویان ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 199

چکیده

 هدف: پرسش از معنا, سوالی است که ذهن بشر را سال هاست به خود مشغول کرده است. برای پاسخ به این پرسش که جایگاه طرحش جایی میان فلسفه و روانشناسی است, فلاسفه و روانشناسان بسیاری قلم فرسودند و در جهت روشن شدن این مقوله پرابهام پژوهش کردند. مطالعه حاضر با هدف واکاوی عمیق و پدیدارشناسانه دو پرسش در باب معنای زندگی صورت پذیرفته است. روش: این مطالعه, پژوهشی کیفی به روش تحلیل درون مایه ای است که با بهره گیری از مصاحبه نیمه ساختاریافته در 5 گروه متمرکز و با مجموع تعداد 33 نفر, به بررسی دیدگاه دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلی و سنی مختلف درمورد ماهیت معنا و چگونگی شکل یافتن آن پرداخته است. راهبرد شش مرحله ای براون و کلارک (2006) برای استخراج درون مایه ها مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نتایج این تحقیق در قالب دو درون مایه سایبانی «چیستی معنا و تکوین معنا», شش درون مایه «نیاز به انسجام, تمنای جاودانگی, معنا به مثابه محک, معنای معیشتی, معنای معرفتی, و معنای تجربتی», و 12 درون مایه فرعی «ماندگاری در جهان دیگر, ماندگاری به واسطه فایده رسانی, زیستن در مرز روزمرگی, زیستن در انقیاد هنجارها, گریز از اندیشه و انتزاع, عافیت و منفعت, جست جوی معنا, خلق معنا, بسط معنا, بی تعادلی, تعادل جویی و کشف معنا» طبقه بندی شده است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه چشم اندازی نو به منظور ساخت پروتکل ها و بسته های آموزشی مبتنی بر معنای زندگی در جمعیت دانشجویان ترسیم می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صمیمی، عادله، شهیدی، شهریار، دهقانی، محسن، پناغی، لیلا، و باقریان، فاطمه. (1399). معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعه کیفی بر روی دانشجویان ایرانی. روان شناسی کاربردی، 14(3 (پیاپی 55) )، 173-199. SID. https://sid.ir/paper/384583/fa

    Vancouver: کپی

    صمیمی عادله، شهیدی شهریار، دهقانی محسن، پناغی لیلا، باقریان فاطمه. معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعه کیفی بر روی دانشجویان ایرانی. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1399؛14(3 (پیاپی 55) ):173-199. Available from: https://sid.ir/paper/384583/fa

    IEEE: کپی

    عادله صمیمی، شهریار شهیدی، محسن دهقانی، لیلا پناغی، و فاطمه باقریان، “معنای زندگی چیست و تکوین آن چگونه است؟ یک مطالعه کیفی بر روی دانشجویان ایرانی،” روان شناسی کاربردی، vol. 14، no. 3 (پیاپی 55) ، pp. 173–199، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/384583/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button