مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

477
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

551
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی نسبت میان چهره و اخلاق در سینما در چارچوب آرای امانوئل لویناس مطالعه ی موردی: دو فیلم کلوزآپ و جدایی نادر از سیمین

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 پژوهش حاضر کوششی برای واکاوی ایده ی «چهره» به عنوان یکی از امکانات مناسب برای ارزیابی اخلاق در سینمای اجتماعی ایران است. چهره در آرای امانوئل لویناس, عرصه ای برای حضور ناگهانی دیگری بر سوژه است. از این رو نسبتی که تصویر با «چهره» برقرار می کند این امکان اخلاقی را برای مواجهه ی خاصی با دیگری در سینما فراهم می سازد. این پژوهش از خلال بررسی و مقایسه ی دو فیلم شناخته شده در سینمای ایران, کلوزآپ ساخته ی عباس کیارستمی و جدایی نادر از سیمین ساخته ی اصغر فرهادی, می کوشد تا نشان دهد چگونه سینما امکان مواجهه ای نابهنگام و بر مدار نفی حل شدن دیگری به نفع سوژه و در نتیجه قبول مسئولیت نامتناهی سوژه در قبال دیگری را فراهم می سازد. مسأله ی اصلی که در این دو اثر به چشم می خورد ورود «دیگری ها» یا به تعبیر لویناس, شخص سوم, به رابطه است. این ورود نابهنگام, مسأله ی قانون را به میان می کشد. تفاوت میانِ اثر کیارستمی و فرهادی از همین جنبه قابل بررسی است. در هر دو فیلم بر خلاف سنت رایج سینمای اجتماعی ایران ورود شخص سوم به رابطه ی خویشتن و دیگری باعث می شود تا مباحث نظری اخلاق به عرصه ای عملی تر کشیده شود؛ عرصه ای که به خوبی در شیوه ی مواجهه ی این دو فیلم با مسأله ی قانون و عدالت به آزمون درآمده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روحانی، سیدعلی، و فیاضی کیا، محمدمهدی. (1399). واکاوی نسبت میان چهره و اخلاق در سینما در چارچوب آرای امانوئل لویناس مطالعه ی موردی: دو فیلم کلوزآپ و جدایی نادر از سیمین. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 11(21 )، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/385272/fa

    Vancouver: کپی

    روحانی سیدعلی، فیاضی کیا محمدمهدی. واکاوی نسبت میان چهره و اخلاق در سینما در چارچوب آرای امانوئل لویناس مطالعه ی موردی: دو فیلم کلوزآپ و جدایی نادر از سیمین. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1399؛11(21 ):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/385272/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی روحانی، و محمدمهدی فیاضی کیا، “واکاوی نسبت میان چهره و اخلاق در سینما در چارچوب آرای امانوئل لویناس مطالعه ی موردی: دو فیلم کلوزآپ و جدایی نادر از سیمین،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 11، no. 21 ، pp. 65–75، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/385272/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button